W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele: Adyen, Bank Millennium, Tpay, Przelewy24, Kontomatik, Twisto czy The Heart. Swoje prelekcji wygłosili także dr Katarzyna Niewińska z Uniwersytetu Warszawskiego, dr Michał Nowakowski z NGL Advisory i prof. Rafał Ohme z NeuroHM. W sumie uczestnicy mogli wysłuchać aż 6 merytorycznych prezentacji i 4 ciekawych fire chatów.

E-paragon może zwiększyć konwersję?

Wydarzenie otwierał Łukasz Piechowiak, redaktor naczelny Fintek.pl, który w pierwszym fire chat rozmawiał z Radosławem Łachem, dyrektorem sprzedaży w Przelewy24. Tematem dyskusji były alternatywne metody finansowania, które skutecznie zwiększają konwersje. Podobnym katalizatorem może być także e-paragon.

Konsumenci potrzebują wygodnych metod płatności. Razem z moim gościem rozmawialiśmy o tym jakie rozwiązania płatnicze wyznaczają obecnie trendy w e-commerce. Nie zabrakło oczywiście P24NOW, a także informacji o tym, jakie korzyści niesie za sobą e-paragon – stwierdza Łukasz Piechowiak, redaktor naczelny Fintek.pl.

Nowe technologie dla fintechów są jak Terminator

Kolejnym prelegentem był dr Michał Nowakowski z NGL Advisory, który mówił o nowych technologiach dla fintechów. Dlaczego porównanie do Terminatora jest tutaj zasadne? Ponieważ nowe technologie są przełomowe, zdeterminowane, nowoczesne, etyczne, silne i bez granic.

Dr Michał Nowakowski w swojej prezentacji zwracał uwagę na szanse i wyzwania, które są generowane przez nowe technologie – chodzi tutaj między innymi o blockchain, biometrię, czy sztuczną inteligencję. Tworząc nowe rozwiązania technologiczne należy uwzględniać prawo, regulacje oraz etykę.

Nowakowski

Finansowanie fintechów w czasie pandemii

Czy w trakcie pandemii COVID-19 finansowanie fintechów znacznie spadło? Niekoniecznie. Prezentację na ten temat wygłosiła dr Katarzyna Niewińska z Uniwersytetu Warszawskiego. Z danych CB Insights wynika, że w I kwartale 2021 roku finansowanie fintechów uległo podwojeniu w ujęciu kwartał do kwartału. 22,8 mld USD do 10,8 mld USD. Do poziom niewidziany od 2018 roku, gdzie wartość inwestycji mocno podbiła megarunda chińskiego Ant Financial, które wówczas pozyskało zawrotną sumę 14 mld USD.

Za tak dużym wzrostem w ostatnim roku stały między innymi tak zwane „megarundy”, czyli finansowania przekraczające 100 mln dolarów. W Q1 2021 stanowiły one 69% wszystkich dofinansowań – takich rund było 57. Dla porównania w IV kwartale 2020 stanowiły one 43% wszystkich inwestycji, a było ich w sumie 30.

Niestety na wykresach prezentowanych przez CB Insights polskie fintechy stanowią zaledwie drobny fragment całej układanki. Liczby dofinansowań dla fintechów z Polski nie przekraczają 5 rund inwestycyjnych (zazwyczaj są to 1-3 rundy). Czy to możliwe, że firmy z nad Wisły mają taki problem z pozyskiwaniem kapitału? Ciężko stwierdzić. Konkluzja podczas prezentacji dr Niewińskiej była jednak taka, że polskie fintechy po prostu zbyt rzadko chwalą się swoimi  swoimi sukcesami przez co nie trafiają do międzynarodowych opracowań statystycznych. Warto to zmienić.

Niewinska

Zwyczaje płatnicze Polaków i cyfrowy onboarding klienta

W kolejnych częściach na scenie pojawili się Juliusz Stawiński z Tpay i dr Krzysztof Biernacki z The Heart. Juliusz Stawiński mówił przede wszystkich o potencjale danych, które fintechy mogą pozyskiwać z kart płatniczych klientów (oczywiście wyłącznie za ich zgodą). Dzięki temu można dowiedzieć się wiele na temat zwyczajów płatniczych użytkowników i zaoferować im atrakcyjne warunki zakupu w czasie rzeczywistym – w myśl zasady „Pokaż mi jak płacą Twoi klienci, a powiem Ci jak im sprzedać”.

Z kolei dr Krzysztof Biernacki z The Heart zaprezentował jak można skutecznie przeprowadzić cyfrowy onboarding klienta. Jako przykład posłużyła tutaj spółka Digital Gateways stworzona przez The Heart i Mastercard. Rozwiązanie wykorzystuje technologie dostarczaną przez Autenti oraz Identt, a po raz pierwszy zostało wdrożone przez Credit Agricole.

Profil postpandemicznego klienta i współpraca pomiędzy fintechami

Po kolejnej przerwie kawowej przyszedł czas na dwa firechaty. W pierwszym z nich Rafał Tomaszewski, zastępca redaktora naczelnego Fintek.pl, rozmawiał z Jakubem Czerwiński z Adyen. Tematem rozmowy były oczekiwania postpandemicznego klienta. W związku z izolacją i lockdownem coraz więcej osób zaczęło przekonywać się do zakupów internetowych i nowych, wygodnych form komunikacji ze sklepem.

Sprzedawcy musieli stać się bardziej elastyczni żeby nadążyć za zmieniającymi się oczekiwaniami klientów. Sklepy coraz odważniej zaczęły stawiać na rozwiązania omnichannelowe, czyli połączenie różnych kanałów sprzedaży – online i offline. Klient kupił coś w e-sklepie, a chce to zwrócić w sklepie fizycznym? Trzeba mu dać taką możliwość.

RT Czerwinski

– Klienci stają się coraz bardziej wymagający, co z kolei sprawia, że sprzedawcy muszą stosować coraz więcej nowych technologii. Wygodne metody płatnicze, szybka obsługa i weryfikacja klienta, czy właśnie wielokanałowość obsługi klienta są tutaj kluczowe – komentuje Rafał Tomaszewski, zastępca redaktora naczelnego Fintek.pl.

W kolejnym firechacie Łukasz Piechowiak rozmawiał z Dominikiem Wolskim z Kontomatika. Tematem dyskusji była między innymi współpraca pomiędzy fintechami.

Współpraca pomiędzy fintechami jest nieunikniona. Partnerstwa i synergie tworzą nowe scenariusze biznesowe, a rozwiązania fintechowe są stworzone właśnie po to, by przyśpieszać biznes. Technologie typu „open fintech” w okresie pandemii udowodniły nie tylko swoją przydatność, ale przede wszystkim, że są właściwym kierunkiem rozwoju – dodaje Łukasz Piechowiak.

Pandemiczna szansa dla HR Tech i otwarta bankowość w Banku Millennium

Ohme

Inspirująca – tym słowem można określi prezentację prof. Rafała Ohme z NeuroHM, który opowiedział o (post)Pandemicznej szansie dla HR Tech. Okazuje się, że znaczna część pracowników odczuwa efekty wypalenia zawodowego, co istotnie przekłada się na ich stan zdrowia psychicznego. Co ciekawe, już od 1 stycznia 2021 roku lekarz może wystawić z tego powodu zwolenienie. Światowa Organizacja Zdrowia nadała wypaleniu kod ICD-11.

Bardzo ważną rolę w kontekście walki z syndromem wypalenia zawodowego może odegrać HR Tech, a szczególnie tak zwany Soft HR. Mowa tutaj o wszelkiego rodzaju rozwiązaniach do integracji pracowników, wsparciu i aktywnościach, które mogą pomóc w ograniczeniu stresu. A dlaczego nie wykorzystać do tego nowych technologii?

Ostatnią prezentację wygłosił Cezary Liszkiewicz z Banku Millennium. Mówił on o potencjale rozwoju otwartej bankowości na przykładzie usług Banku Millennium. Do tej pory Millennium wdrożył takie rozwiązania z zakresu open bankingu jak agregacja rachunków, inicjowanie przelewów z kont w innych bankach, potwierdzanie dochodu na podstawie historii z innego banku, czy też potwierdzanie tożsamości poprzez logowanie do innego banku na wniosku online o konto firmowe dla nowych klientów. Prezentacja spotkała się z dużym zainteresowaniem uczestników, co potwierdza tezę, że usługi tworzone dzięki otwartej bankowości najlepsze czasy mają dopiero przed sobą.

Potencjał tego typu rozwiązań jest ogromny. Obecnie największa popularnością cieszą się usługi z zakresu AIS – czyli dostępu do informacji o rachunku. Inicjowanie płatności z kont w innych bankach na razie nie zdobyło szerokiej rzeszy zwolenników. Pomimo istnienia standardu Polish API wciąż wyzwanie stanowią rozbieżności w API poszczególnych banków.

Rozwój odroczonych płatności i przejęcie przez Zip

Na zakończenie Fintech Brunch #5 mieliśmy okazję posłuchać kolejnego firechatu. Tym razem Łukasz Piechowiak rozmawiał z Adamem Miziołkiem z Twisto. Dyskusja dotyczyła odroczonych płatności oraz działalności fintechu Twisto. Warto przypomnieć, że kilka tygodni temu czeska spółka ogłosiła przejęcie przez australijskiego jednorożca Zip. Transakcja ma opiewać na sumę prawie 100 mln EUR.

Adam Miziołek mówił dużo o planach ekspansji Twisto oraz o potencjale rozwoju nowych produktów. Jednym z nich mogą być płatności odroczone dla segmentu B2B.

Odroczona płatność łączy e-commerce, płatności i usługi fintech. Ale wciąż jest to nowe rozwiązanie, którego wszyscy muszą się nauczyć i zrozumieć – nie tylko konsumenci, dostawcy usługi, ale też merchanci. Czeka nas ciekawy okres rozwoju tego segmentu rynku – dodaje Piechowiak.

Fintech Brunch to spotkania praktyków biznesu z sektora fintech. Najlepsze prezentacje, pytania z sali, dynamiczne prowadzenie oraz zawsze merytoryczny program. Kolejne spotkanie z cyklu już na jesieni 2021 roku.

– Po sukcesie piątej edycji nie zwalniamy tempa. Kolejny Fintech Brunch już na jesieni bieżącego roku. W trakcie spotkań zawsze poruszamy najważniejsze tematy dla sektora FinTech i tak będzie i tym razem. Nie zabraknie również networkingu i inspirujących rozmów kuluarowych. Dziękujemy wszystkim za udział w Fintech Brunch #5 i od razu zapraszamy na kolejne wydarzenie – podsumowuje Rafał Tomaszewski, zastępca redaktora naczelnego Fintek.pl.

Fintech Brunch RT