Według danych Skyhigh Networks, przeciętna firma sprzedająca usługi finansowe korzysta z więcej niż tysiąca serwisów cloudowych. Badania wskazują, że zastosowanie chmury skutecznie redukuje zużycie energii i zmniejsza koszty operacyjne, a także poprawia efektywność zarządzania zasobami.

Najgorętszym trendem, jeśli chodzi o cloud computing są rozwiązania typu SaaS (Software as a Service). W ubiegłym roku globalna wartość rynku SaaS wyniosła 101,5 mld USD. W przeciągu 2 lat ma ona jeszcze wzrosnąć o ponad 38 miliardów dolarów.

Branża finansowa wdraża usługi SaaS

Potencjał rozwoju tego rynku dostrzega także branża technologii finansowych, która coraz odważniej adoptuje usługi SaaS, tworząc na ich kanwie nowoczesną kategorię rozwiązań finansowych w chmurze, która nosi nazwę Fintech as a Service (FaaS).

Jednym z pionierów tego rodzaju rozwiązań technologicznych, jest wrocławska firma INCAT, której główną oś działalności stanowi tworzenie zaawansowanych systemów core’owych dla fintechów, challenger i neo banków. Flagowe rozwiązanie INCAT, BOS, to oparty na mikroserwisach, nowoczesny i w pełni skalowalny system transakcyjny, oferowany w klasycznym modelu licencyjnym.

– BOS to system kierowany do fintechów, digital banków i challengerów, które mają przemyślaną wizję swojego modelu biznesowego, stałości finansowania i kierunku, w którym chcą się rozwijać. To firmy świadome technologiczne, mające spore zasoby i umiejące z nich korzystać. Znamy jednak podmioty, które mają imponujący pomysł na fintech, ale jego powodzenie zależy w dużej mierze od tego, jak szybko uda się wdrożyć opracowany produkt i wyjść z nim na rynek, do klientów. Stąd pomysł na platformę INCAT FaaS AI, która, choć technologicznie oparta na BOS-ie, adresuje jednak zupełnie inne wyzwania, bliższe tej drugiej grupie podmiotów. – komentuje Piotr Hanusiak, CEO INCAT.

Incat FaaS AI zawiera, podobnie jak system transakcyjny BOS, wszystkie funkcjonalności wymagane przy działalności finansowej, tj. definicje produktów finansowych, obsługa rachunków i transakcji, event manager do zarządzania procesami, księga główna, limity, bramki płatnicze i wiele innych. Tym jednak, co odróżnia od siebie te dwa rozwiązania, to model wdrożenia i licencjonowania.

Incat oferuje rozwiązanie w modelu subskrypcyjnym

Platforma jest oferowana w modelu subskrypcyjnym, zapożyczonym z klasycznych rozwiązań SaaS, a jej wdrożenie trwa sporo krócej niż w przypadku tradycyjnego systemu transakcyjnego. FaaS pozwala uruchomić bazę technologiczną dla fintechu już w kilka – kilkanaście tygodni, a samo wdrożenie przebiega sprawniej i wymaga o wiele mniejszych nakładów.

– Nierzadko początkujące fintechy nie posiadają rozbudowanej infrastruktury IT ani zaawansowanej wiedzy technologicznej, by poradzić sobie z kompleksowym wdrożeniem systemu transakcyjnego. Dlatego w procesie implementacji INCAT FaaS AI, to my zapewniamy te elementy, w ramach uruchomienia i utrzymania systemu, umożliwiając także instalację w chmurze, bez konieczności korzystania z dodatkowych zespołów klienta oraz zasobów technicznych. Do klienta za to, należy decyzja, jakie moduły i mikroserwisy są mu niezbędne, do tego, by móc w jak najkrótszym czasie wdrożyć i zweryfikować swój produkt na rynku. Takie podejście zdejmuje z klienta konieczność angażowania się w projekt oraz poniesienia wysokich kosztów jednorazowej licencji, na rzecz elastycznej subskrypcji wyłącznie tych funkcjonalności, które są w danym momencie krytyczne z punktu widzenia rozwoju produktu – mówi Piotr Hanusiak.

Piotr Hanusiak tłumaczy, że platforma INCAT FaaS AI jest wyposażona w zestaw gotowych API, które zapewniają możliwość integracji z zewnętrznymi dostawcami usług np. kartowych czy płatniczych.

– Długi proces samodzielnej integracji z dostawcami nie idzie w parze z szybką kalibracją biznesu, dlatego poprzez gotowe API staramy się maksymalnie ułatwić klientom to zadanie – dodaje.

Machine learning wesprze fintechy

Korzystne jest także duże uproszczenie wszystkich procesów, poprzez ich automatyzację i zastosowanie sztucznej inteligencji. Tutaj INCAT nie pozostaje w tyle, pracując nad wdrożeniem mechanizmów machine learningowych do platformy.

– Komponenty Machine Learning będą wkrótce wbudowane obszar bezpieczeństwa operacyjnego platformy, za sprawą gotowej integracji z rozwiązaniami wspierającymi przeciwdziałanie oszustwom, takim jak rozwiązania antyfraudowe, AML (Anti-Money Laundering – przyp. autora) czy KYC (Know Your Customer – przyp. autora) – komentuje Piotr Hanusiak.

– Nasza usługa już w tym momencie umożliwia szybką weryfikację biznesową, a to jest jeden z najważniejszych celów każdego początkującego fintechu. Pomysł na Incat FaaS AI opiera się przede wszystkim na dwóch filarach – oszczędności czasu i pieniędzy, czyli czymś, z czym dotychczas klasyczne systemy transakcyjne absolutnie się nie kojarzyły. My pokazujemy, że to podejście jest w pełni możliwe do zrealizowania, a co więcej – mamy już za sobą wdrożenia, które potwierdzają, że kierunek, który obraliśmy w pracy nad INCAT FaaS AI jest jak najbardziej słuszny– podsumowuje.

INCAT FaaS AI to projekt współfinansowany przez Unię Europejską, ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego, w ramach programu Inteligentny Rozwój.

/materiał partnera