Partner serwisu Visa dla biznesu

Fintech Symmetrical ogłasza koniec z „byle do pierwszego”

Fintek
Fintek
#Fintech
Opublikowano: 4 maja 2020, 17:33 Aktualizacja: 4 maja 2020, 17:35

Aż 70% badanych Polaków w ciągu roku zdarza się doświadczać braku środków finansowych na koniec miesiąca. Podczas gdy na Zachodzie bardzo częstym rozwiązaniem są tzw. tygodniówki, czyli pensje wypłacane co tydzień, w Polsce pracownicy muszą czekać na wynagrodzenie cały miesiąc. Polski start-up wprowadził rozwiązanie, dzięki któremu pracownicy mają dostęp do już zarobionych pieniędzy wtedy, kiedy tego potrzebują. Mowa o usłudze Symmetrical, z której korzysta już m.in. Oknoplast i Santander Bank.

Symmetrical

Symmetrical proponuje Polakom zupełnie nowy model wypłacania pensji. Jaki? Indywidualny – dostosowany do potrzeb pracownika. Rozwiązanie, łączące potrzeby Polaków z intuicyjną technologią, może im pomóc nie tylko w czasie pandemii.

Przeprowadzone przez nas badanie pokazało, że nawet 7 na 10 Polaków kilka razy w roku znajduje się w sytuacji, w której przed końcem miesiąca brakuje im środków do życia. Symmetrical to narzędzie, które daje ludziom finansową wolność – mówi Piotr Smoleń, prezes i współzałożyciel Symmetrical. – Dzięki naszej technologii i intuicyjnej aplikacji mobilnej pracownicy mogą w dowolnym momencie wypłacać zarobione w danym okresie środki. Co ważne – nasze usługi dedykowane są także osobom, które pracują na umowę o dzieło czy zlecenie – dodaje Smoleń.

Jak to działa?

Koncepcja aplikacji dla pracowników jest prosta: umożliwia ona dostęp do środków finansowych, które już zarobili, przed formalnym terminem planowanej wypłaty. Wystarczy, że pracownik pobierze aplikację (dostępną w AppStore i Google Play Store) na smartfon i się do niej zaloguje. W zależności od modelu wybranego przez pracodawcę może to być część lub całość swoich zarobków z danego okresu.

Pracownik może też liczyć na dostępną w aplikacji tzw. poduszkę finansową od pracodawcy (niskooprocentowany kredyt pracowniczy) i korzystać z treści edukacyjnych dotyczących zarządzania budżetem domowym. Warunkiem jest wdrożenie oprogramowania Symmetrical przez pracodawcę, czyli zintegrowanie aplikacji z bieżącym systemem płac w firmie (np. SAP, Teta, Enova, Optima, Symfonia).

Ile to kosztuje?

Jeśli koszt usługi bierze na siebie pracodawca (abonament miesięczny), pracownicy nie ponoszą żadnych kosztów. Jeśli koszt jest po stronie pracowników, minimalną opłatą od transakcji jest 5 pln. Kwota może być proporcjonalnie wyższa, w zależności od wysokości pobranej sumy.

Obecnie z aplikacji korzystają już pracownicy kilkunastu firm, m.in. Santander Bank i Oknoplast, a dzięki systemowi wypłacono łącznie ponad 15 000 wynagrodzeń. Zaliczki na żądanie niebawem będą dostępne także dla pracowników Orlenu.

Salary on demand

Symmetrical to polsko-brytyjski startup, który w zeszłym roku pozyskał 5,8 mln zł na rozwój. Firma działa w obszarze salary on demand, który cieszy się sporą popularnością w krajach anglosaskich np. Earnd, Hestee, PayChequer, Even, ZayZoon czy Wagestream. W Polsce podobne rozwiązanie oferuje Zaliczkomat.

Usługi salary on demand (tudzież wages on demand, earnings on demand) to ciekawe rozwiązanie, które faktycznie może być dobrym benefitem dla pracowników, rozwiązującym wieczne prośby o zaliczkę (szczególnie uciążliwe w większych firmach). Na przeszkodzie stoi jednak niechęć samych przedsiębiorstw, które nie zawsze są na tyle rozwinięte technologicznie (w modułach HR) by móc zaoferować taką usługę dla pracowników i się w tym nie pogubić.

O tym, że sektor fintech zrewolucjonizują zaliczki na żądanie mówi się przynajmniej od 2017 roku, ale jak na razie – do „break even” jeszcze daleko.


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

fintech-symmetrical-oglasza-koniec-z-byle-do-pierwszego