Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków usług kurierskich w Europie. W 2020 roku nasz rynek osiągnął wolumen ok. 814 mln dostarczanych przesyłek, a obroty sięgnęły 10,7 mld zł. Tak przynajmniej wynika z raportu Out-of-home delivery in Europe 2021 przygotowanego przez Last Mile Experts. Według szacunków firmy konsultingowej McKinsey, wartość inwestycji w start-upy z sektora logistycznego wzrosła o 95% r/r – do 24,6 mld dolarów.

Rynek kurierski w Europie rośnie o 17% rocznie

Skuteczność pracy kurierów jest uzależniona od dostępności nadawcy lub odbiorcy pod wskazanym adresem. Dlatego stale rośnie zapotrzebowanie na punkty odbioru i nadawania paczek poza miejscem zamieszkania – PUDO (PickUp Drop Off).

Pomysł na rozwój w tym kierunku ma krakowski startup Happy Pack. Firma opracowała bowiem autorskie oprogramowanie e-happy.pack, ułatwiające działanie multikurierskich punktów prowadzonych przez sklepy czy placówki usługowe.

System e-happy.pack to integracyjna platforma systemów logistycznych, która będzie współpracować z UPS, DHL Express oraz Orlen Paczka. Jego adresatami są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy. Mowa tu o wszystkich tych, którzy w prowadzeniu punktu kurierskiego widzą możliwość dodatkowego przychodu.

Happy Pack chce pozyskać na rozwój projektu środki od inwestorów społecznościowych. Właśnie trwa emisja akcji o wartości 1 mln zł, prowadzona we współpracy z platformą Beesfund. W perspektywie 5 lat spółka zapowiada debiut na NewConnect. Spółka Happy Pack chce zamknąć 2022 rok z liczbą 300 punktów partnerskich, ale w kolejnych latach będzie już liczyć je w tysiącach.

Kolejnym krokiem będzie podbój rynków Unii Europejskiej

Jak można przeczytać na stronie emisji crowdfundingowej Happy Pack, już w przyszłym roku Happy Pack oczekuje osiągnięcia przychodów na poziomie blisko 13 mln zł. Startup planuje pozyskać 1 mln zł. Dla inwestorów przygotował pakiety od 500 zł. Po kilku dniach od startu kampanii spółka pozyskała już kwotę 145 tys. zł od blisko 60 inwestorów. W 2026 wartość obrotów zarząd prognozuje na kwotę 73 mln zł.

Happy Pack będzie spodziewa się przychodów m.in. z prowizji za każdą zarejestrowaną paczkę do obsługi w systemie e-happy.pack, opłaty za użytkowanie systemu oraz Smart Mobile Terminal, marży wypracowanej na sprzedaży usług kurierskich i prowizji od płatności bezgotówkowych.