Polacy są niezwykle otwarci na innowacje, szczególnie w obszarze cyfrowych usług i finansów. Miliony konsumentów i konsumentek nad Wisłą bankują mobilnie, a jedną z najczęściej wybieranych metod płatności w polskim e-commerce jest rodzimy BLIK. Świadomość potencjału nowych technologii, w tym chmury, jest dosyć wysoka wśród startupów nad Wisłą, zwłaszcza tych z sektora finansowego. Konkurują one w wyścigu po innowacje, który w obliczu dynamicznie zmieniającej się sytuacji gospodarczej może być coraz trudniejszy, szczególnie dla młodych biznesów.
– Pandemia pokazała, że nowe technologie są skuteczną odpowiedzią na sytuacje kryzysowe. Wbrew pozorom czas spowolnienia na rynku firmy mogą wykorzystać na przyspieszenie swojego rozwoju i wdrożenie rozwiązań czy technologii, które zaprocentują w przyszłości. Tą ścieżką podążyło chociażby Booksy. W czasie pandemii ta największa obecnie platforma do umawiania wizyt, przeniosła swoją aplikację do Google Cloud z pomocą m. in. naszych inżynierów. Dzięki temu Booksy było z jednej strony lepiej przygotowane na potencjalne okresy przestoju – w chmurze zużycie jest proporcjonalne do biznesu, a z drugiej przygotowało się na wzmożony ruch, gdy po zniesieniu obostrzeń klienci zaczęli masowo rezerwować wizyty. W chmurze możliwości szybkiego skalowania się są nieporównywalnie większe niż w infrastrukturze fizycznej – mówi Paweł Ławecki, wiceprezes Chmury Krajowej.
– Ważne jest to, by firmy w Polsce, a szczególnie startupy, wiedziały, że rozwijając się technologicznie nie muszą działać w pojedynkę, a jedną z dostępnych ścieżek jest wybieranie sprawdzonych partnerów i narzędzi. Jako dostawca rozwiązań chmurowych stawiamy mocno na edukację. Nie tylko dzielimy się wiedzą w ramach programu “Let’s get (c)loud”, ale także pokazujemy naszym klientom jakie możliwości daje cloud computing. Pomagamy tworzyć strategię przejścia do chmury oraz efektywnie z niej korzystać – dodaje Paweł Ławecki.
„Let’s get (c)loud” szansą dla startupów
Program „Let’s get (c)loud” skierowany jest do startupów, w których produktach lub usługach kluczową rolę odgrywa komponent technologiczny. Na uczestników, którzy zgłoszą się do programu, czekają sesje i pakiety szkoleniowe, które pozwalają pozyskać wiedzę na temat automatyzacji czy utrzymania środowisk chmurowych. Program zapewnia też doradztwo biznesowe i możliwość korzystania ze wsparcia technicznego. Startupy zyskują także dostęp do konkurencyjnej rynkowo oferty na usługi doradztwa prawnego w zakresie regulacji w chmurze.
Jak podkreślają przedstawiciele OChK, program pomaga startupom w uzyskaniu bardzo korzystnych warunków finansowych subskrypcji usług chmurowych. Młode firmy mogą liczyć na możliwości elastycznego wykorzystania przyznanej im puli środków w Google Cloud. Ponadto organizacje o największym potencjale biznesowym mogą zostać zaproszone do wspólnych aktywności sprzedażowych.
– Wierzymy, że współpraca dużych graczy z sektora finansowego ze startupami może przynosić duże korzyści obu stronom. Jako że skupiamy klientów z obu tych światów, jesteśmy pewnego rodzaju „hubem” networkingowym. Zapewniamy przestrzeń do wymiany doświadczeń i nawiązywania nowych kontaktów biznesowych. Uczestnicy programu “Let’s get (c)loud” otrzymują więc możliwość podjęcia współpracy z innymi klientami z naszego portfolio. W ten sposób pomagamy naszym klientom rosnąć i zwiększać przychody – np. dzięki podejmowaniu razem z Googlem wspólnych aktywności sprzedażowych czy prowadzeniu onboardingu rozwiązań SaaSowych na globalny marketplace Google Cloud – komentuje Paweł Ławecki, wiceprezes Chmury Krajowej.
Nie można pominąć szeregu korzyści, jakie zyskują startupy przystępujące do programu „Let’s get (c)loud”. Rozwijając swój biznes nie muszą obawiać się utraty danych w przypadku awarii czy wzrostu kosztów kolokacji serwerów. Wybierając rozwiązania chmurowe z oferty OChK mogą liczyć także na preferencyjne stawki, które są bardziej odporne na czynniki zewnętrzne, takie jak ceny energii czy zmienność kursów walut. Pomaga to optymalizować koszty i częściowo zapewnia większą stabilność w trudnych czasach. Mało tego, OChK w wybranych przypadkach jest w stanie zaoferować chmurę w modelu Capex, a nie jak to zwykle w przypadku chmury w modelu Opex.
Więcej informacji na temat programu oraz formularz rejestracyjny można znaleźć tutaj.
Zgodność z regulacjami kluczowa dla fintechowych startupów
Wykorzystywanie rozwiązań chmurowych w branży finansowej wiąże się z wyzwaniem, jakim jest zapewnienie zgodności z regulacjami Komisji Nadzoru Finansowego. Wytyczne określają, na jakich zasadach można korzystać z chmury publicznej m.in. w firmach ubezpieczeniowych, bankach komercyjnych i spółdzielczych czy małych instytucjach płatniczych. Tzw. komunikat chmurowy UKNF dotyczy wielu aspektów korzystania z chmury publicznej, przy czym kluczowe są kwestie zapewnienia bezpieczeństwa informacji przetwarzanych w chmurze.
Chmura Krajowa, jako dostawca usług w modelu multicloud, ma duże doświadczenie w projektach realizowanych z podmiotami nadzorowanymi, m.in. z PKO BP, SGB Bankiem czy Link4 a także innymi bankami, towarzystwami ubezpieczeniowymi i funduszami inwestycyjnymi. W wielu z tych projektów kluczowym komponentem, oprócz usług chmurowych, jest doradztwo w zakresie spełnienia wymogów regulatora zarówno w warstwie technologicznej, jak i prawnej, czyli związanej z przygotowaniem odpowiedniej dokumentacji dla KNF.
Warto podkreślić, że Chmura Krajowa oferuje dostęp zarówno do swojej własnej, lokalnej infrastruktury – Platformy Chmury Krajowej, jak i do globalnych chmur publicznych, takich jak Google Cloud, który półtora roku temu utworzył w Polsce swój region. Obie platformy oferują rezydencję danych na terenie RP, dzięki czemu wszystkie fintechy korzystające ze wsparcia OChK mają ułatwione sprostanie wymaganiom regulatora UKNF.
– Zauważamy, że firmy, które rozwijają swoje aplikacje w chmurze, dużą uwagę przywiązują do kwestii bezpieczeństwa. Ten obszar jest szczególnie istotny dla fintechów czy banków – ich partnerzy, klienci, a przede wszystkim regulator oczekują gwarancji bezpieczeństwa danych. Dla wiodących instytucji finansowych duże znaczenie w podjęciu decyzji o współpracy z nami ma nie tylko kompleksowe wsparcie w przeniesieniu określonych aplikacji czy systemów do chmury, ale także nasza wiarygodność i doświadczenie w obszarze zapewniania bezpieczeństwa i zgodności regulacyjnej – mówi Paweł Ławecki, wiceprezes Chmury Krajowej.
Eksperci w programie „Let’s get (c)loud” dzielą się swoim know-how
Program „Let’s get (c)loud” to także seria otwartych spotkań. Najbliższy Community Event odbędzie się już 9 listopada w warszawskim biurze Google Cloud w The Warsaw Hub. Nie może na nim zabraknąć przedstawicieli i przedstawicielek startupów, którzy budują swoje produkty w oparciu o nowoczesne technologie.
Gościem specjalnym tego wydarzenia będzie Krzysztof Pałuszyński – ekspert z ponad 20-letnim doświadczeniem w bankowości, dyrektor departamentu omnichannel w mBanku. Podczas spotkania podzieli się swoim praktycznym doświadczeniem w budowaniu partnerskiej współpracy między bankami a startupami.
Let’s get (c)loud Community Event będzie dobrą okazją do networkingu dla całej fintechowej branży. W agendzie przewidziano czas na swobodne dyskusje m.in. o jej przyszłości i największych wyzwaniach. W kuluarach będzie także możliwość porozmawiania z ekspertami i ekspertkami zarówno i Chmury Krajowej, jak i Google Cloud, którzy odpowiedzą na pytania związane z efektywną i bezpieczną działalnością w chmurze.