Izabela Kozakiewicz rozmawiała z Jakubem Seifertem przy okazji konferencji naukowej „Nowe wyzwania regulacyjne i nadzorcze w obszarze innowacji finansowych”. Wydarzenie było organizowane przez UKNF i Centrum Regulacji Usług i Technologii Finansowych WPiA UW, we współpracy z Kołem Naukowym Prawa Bankowego WPiA UW oraz fundacją FinTech Poland. Fintek.pl był partnerem medialnym konferencji.
Co przyniósł w obszarze płatności rok 2021?
Według Jakuba Seiferta, ubiegły rok upłynął pod znakiem wyzwań dla integratorów płatności, takich jak PayU. Pandemia COVID-19 spowodowała, że bardzo dużo osób, które do tej pory nie kupowało przez Internet teraz zdecydowało się na taki krok. Dużym ułatwieniem dla nich był szeroki wachlarz dostępnych metod płatności.
Z rozmowy dowiadujemy się, że coraz większą popularność w e-commerce zyskuje BLIK, który staje się wiodącym sposobem płatności. Do tej pory jednak Polacy płacąc za e-zakupy najczęściej korzystali z szybkich przelewów elektronicznych.
Najważniejsze wyzwania na rynku płatności
Jakub Sejfert w rozmowie z Izabelą Kozakiewicz wskazuje, że w 2022 roku warto skupić się na tym jak łatwo można płacić. Chodzi m.in. o proces płatności dla osób, które po raz pierwszy się z nim stykają. Jak również dla konsumentów, którzy coraz częściej korzystają ze smartfonów w celu robienia zakupów. W związku z tym będzie kładziony duży nacisk na poprawę sposobów potwierdzania płatności na małych ekranach.
Ważne jest też, by klienci sklepów internetowych nie napotykali przeszkód na ostatnim etapie transakcji, czyli w momencie dokonywania płatności. Mała jest zasadność pełnego potwierdzania tożsamości za każdym razem, gdy robimy podobne zakupy kolejny już raz w tym samym sklepie. Znaczące usprawnienia w tym obszarze mogą przynieść nowe technologie, jak np. rozwiązania biometryczne.
– Kluczowe jest to, żeby sposób płatniczy był intuicyjny. Często jest tak, że sama płatność jest otoczona różnymi sformułowaniami technicznymi i branżowymi, które nie są zrozumiałe dla przeciętnego Polaka. Dużą pracę wykonujemy i będziemy dalej wykonywać, aby komunikaty płatnicze były sformułowane bardziej w języku „ludzkim”, czyli zawierały zrozumiałe zwroty typu „wykonujesz przelew”, a nie „inicjujesz płatność” – mówi Jakub Sejfert, head of acquiring w PayU.
Rozmowę z Jakubem Seifertem można znaleźć na YouTube: