JPK_VAT to zestaw informacji o zakupach i sprzedaży, który wynika z ewidencji VAT przedsiębiorcy za dany okres. Przesyła się go wyłącznie w wersji elektronicznej, w określonym układzie i formacie, ułatwiającym i standaryzującym przetwarzanie danych. Mikroprzedsiębiorcy są ostatnią grupą objętą nowym obowiązkiem.

Czytaj także: Chcesz otrzymać e-paragon? Zapłać kartą

Jak przesłać JPK_VAT?

Do wysłania pliku JPK_VAT konieczna jest jego autoryzacja (uwierzytelnienie). Służy do tego jeden z dwóch podpisów elektronicznych: kwalifikowany podpis elektroniczny oraz Profil Zaufany (eGO), który można w bardzo prosty sposób założyć w każdym urzędzie lub przez Internet.

JPK_VAT będzie można wygenerować za pośrednictwem aplikacji e-mikrofirma, którą można pobrać ze strony internetowej resortu finansów. Powyżej filmik z z instrukcją korzystania z aplikacji.

E-mikrofirma umożliwia m.in. wystawianie faktur krajowych, zapisywanie faktur zakupu, automatyczne utworzenie ewidencji VAT na podstawie wprowadzonych dokumentów czy dodanie sprzedaży paragonowej. Dzięki niej podatnicy automatycznie wygenerują JPK_VAT (na bazie ewidencji VAT), wyślą go do Ministerstwa Finansów oraz pobiorą Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO). Więcej na ten temat można przeczytać tutaj – Mikroprzedsiębiorco – ta aplikacja pomoże Ci złożyć JPK.

A co jeśli zapomnimy o przesłaniu pliku? Wtedy podobnie jak w przypadku składania PIT-a możemy złożyć tak zwany czynny żal. Przedstawiciele resortu finansów twierdzą, że w pierwszych miesiącach fiskus będzie patrzył nieco łagodniejszym okiem na mikroprzedsiębiorców. Nie oznacza to jednak, że można zlekceważyć obowiązek i nie przesłać JPK_VAT. Przypominamy – dzisiaj ostatni dzień.