Przejście na home office w związku z pandemią COVID-19 spowodowało wzrost wykorzystania komunikatorów takich jak Messenger, WeChat czy WhatsApp. Używanie ich do komunikacji wewnętrznej banku grozi naruszeniem wymogów regulacyjnych. Wiadomości w sprawach firmowych powinny być przez spółki giełdowe archiwizowane i kontrolowane.

Po 200 mln USD kary dla banków za korzystanie z WhatsAppa

Banki takie jak Bank of America, Barclays, Citigroup, Deutsche Bank, Goldman Sachs, UBS i Morgan Stanley, zostały objęte dochodzeniem w sprawie korzystania przez ich traderów i brokerów z komunikatora WhatsApp. O sprawie pisze między innymi serwis Finextra.com oraz Bloomberg.

Organy regulacyjne zaniepokoił fakt, że poza oficjalnymi kanałami, pracownicy banków z Wall Street komunikowali się na WhatsAppie m.in. w celu omówienia warunków inwestycyjnych i spotkań z klientami. Co więcej, banki miały nie dopilnować by wiadomości te zostały zarchiwizowane. Grzywny w tej sprawie mają sięgnąć łącznie nawet 1 mld dolarów.

Pierwszy pod ostrzałem SEC i CFTC znalazł się JPMorgan. Bank jeszcze w ubiegłym roku otrzymał 200 mln USD kary za komunikację pracowniczą prowadzoną na wspomnianym WhatsAppie. Z aplikacji i prywatnych skrzynek mailowych mieli korzystać nawet dyrektorzy i managerowie banku.