Naszym celem było zrobienie kroku naprzód, aby zapewnić konsumentom wszystkie prawa, których potrzebują w szybko zmieniającym się środowisku – zwłaszcza cyfrowym. Ciężko pracowaliśmy, aby nasze propozycje były adekwatne, proporcjonalne i skuteczne dla konsumentówmówiła Věra Jourová.

Większe bezpieczeństwo kupujących online

Celem Komisji Europejskiej jest lepsze zaadresowanie prawa do obecnego tempa cyfryzacji i wykorzystania usług cyfrowych. Kiedy w życie wchodziła dyrektywa w sprawie bezpieczeństwa produktów w 2002 roku, tylko 9 proc. Europejczyków dokonywało zakupów online. Dzisiaj odsetek ten przekracza 70 proc.

Wiceprzewodnicząca KE zwróciła uwagę, że w czasie pandemii w sieci pojawiło się wiele zwodniczych ofert produktów, które rzekomo miały chronić kupujących przed COVID-19. Wiele z nich było bardzo drogich i naraziło kupujących na duże koszty finansowe, dodatkowo nie spełniając ich oczekiwań. Nowe prawo ma zwiększyć poziom ochrony kupujących m.in. właśnie przed takimi ofertami.

Platformy e-commerce i sklepy internetowe mają być zobligowane do zapewnienia, że sprzedawane produkty są bezpieczne, niezależnie od tego, z jakiego kraju UE pochodzą sprzedawane towary.

Dyrektywa o bezpieczeństwie produktów ma zmienić się w rozporządzenie – oznacza to, że będzie obowiązywać w całej UE bez konieczności implementacji do przepisów krajowych (aczkolwiek praktyką jest, że państwa członkowskie uchwalają odpowiednie ustawy, które są zgodne z rozporządzeniem).

Nowa dyrektywa o kredytach konsumenckich

Komisja Europejska zaprezentowała także nowy projekt dyrektywy o kredycie konsumenckim. Informacje dotyczące kredytów konsumenckich w całej UE mają być przedstawiane w bardziej przejrzysty sposób, zwiększy się też poziom ochrony konsumentów w nowej bardziej cyfrowej rzeczywistości.

Dyrektywa o kredycie konsumenckim to najważniejszy akt prawny regulujący kwestie kredytów udzielanych konsumentom w UE. Obecnie obowiązujący akt prawny wszedł w życie w 2008 roku. Nowy projekt zakłada m.in., że informacje dotyczące kredytów mają być przedstawiane w sposób jasny i dostosowany do urządzeń cyfrowych.

Ponadto dyrektywa poprawi przepisy dotyczące zdolności kredytowej tj. tego, czy konsument będzie w stanie spłacić swoje zobowiązanie. Do tego dochodzą kwestie zobligowania państw członkowskich do zwiększenia wysiłków na rzecz propagowania edukacji finansowej i udostępniania konsumentom usług doradztwa w zakresie zadłużenia.

Chcemy być po stronie konsumentów i pomagać im w dokonywaniu swobodnych wyborów, pozostając bezpiecznymi – mówił Didier Reynders, komisarz do spraw wymiaru sprawiedliwości w UE.

/LP