Do tej pory rynek pośrednictwa finansowego podzielony był, niczym linią demarkacyjną, na działania w kanale offline lub online. W tym pierwszym, klient spotyka się bezpośrednio z agentem-sprzedawcą, który prezentuje najlepsze oferty i pomaga przejść przez wszystkie formalności zawarcia umowy z dostawcą produktu kredytowego. Z kolei w ramach ścieżki online, klient może samodzielnie porównać oferty i uzyskać potrzebne finansowanie całkowicie zdalnie.
Polski konsument w dobie pandemii bardzo szybko nauczył się realizować swoje konsumpcyjne potrzeby w internecie. Nie dotyczy to jednak wszystkich rodzajów produktów. Nadal dla dużej liczby klientów oferty ubezpieczeniowe czy kredytowe stanowią barierę mentalną, dlatego też potrzebują oni wsparcia ze strony sprzedawcy. Z kolei branża pośrednictwa nie doczekała się do tej pory skalowalnych rozwiązań, umożliwiających zawarcie umowy pożyczki/kredytu bez fizycznego podpisu klienta. To spowodowało, że część konsumentów nie potrafiąc sprawnie poruszać się w świecie online „wypadła z rynku”. Ponadto, niemałe znaczenie miały różne regulacje prawne, które przyczyniły się w ostatnich latach do znaczącego spadku liczby pośredników kredytowych.
Strategia omnichannel w pośrednictwie finansowym
Z badania firmy doradczej Deloitte wynika, że jedna trzecia ankietowanych korzysta z usług bankowości cyfrowej znacznie częściej niż przed pandemią. Jednak jak zauważają eksperci, pomimo wzrostu skali wykorzystania kanałów zdalnych oraz pozyskania całkiem nowych klientów nie można przewidzieć, czy tendencja ta utrzyma się w dłuższej perspektywie. Nie wiadomo również, czy przełoży się na wzrost lojalności wobec konkretnego usługodawcy.
Grupa Loando, która od kilku lat jest liderem rynku online’owego pośrednictwa, śledząc trendy rynkowe oraz zachowania klientów, dostrzegła potrzebę zaoferowania takich rozwiązań, które odpowiedzą na oczekiwania zarówno konsumentów, jak i współczesnego rynku pośrednictwa finansowego. Dlatego też, Loando prowadzi obecnie intensywne prace technologiczne, mające na celu połączyć pośrednictwo offline’owe z online’owym. Efektem tego jest proponowane przez Loando, innowacyjne hybrydowe rozwiązanie, które może zrewolucjonizować rynek. Kluczową rolę w tym procesie ma odegrać nowa platforma internetowa dedykowana agentom stacjonarnym oraz bezpośrednio połączona z nią aplikacja mobilna przeznaczona dla klientów. Odpowiednio przygotowane zaplecze, czyli zintegrowane narzędzia to fundament w realizacji strategii omnichannel.
Za wdrożenie tych nowych rozwiązań w Loando jest odpowiedzialny Przemysław Nazar, który przez ponad 13 lat, jako Dyrektor ds. Rozwoju Sieci Sprzedaży w Fines S.A. z sukcesami budował i rozwijał ogólnopolską sieć agencyjną oraz franczyzową. Od maja 2021 roku pełni funkcję Sales & Business Development Director w Grupie Loando i odpowiada za wdrożenie rozwiązań online oraz procesów do zdalnej sprzedaży pożyczek i kredytów dla pośredników finansowych offline.
Platforma dla agentów stacjonarnych od Loando
– Pandemia spowodowała, że wielu agentów kredytowych zniknęło z rynku, rezygnując z prowadzonej działalności lub zmieniając branżę, a klienci zostali zmuszeni do poszukiwania alternatywnych form finansowania. Na podstawie obserwacji rynku zauważyliśmy, że nasi klienci z jednej strony chcą mieć nadal stały kontakt ze swoim ekspertem, a z drugiej – załatwiać formalności bez wychodzenia z domu, korzystając z funkcjonalności i szybkości, jaką dziś gwarantuje kanał online. Jednocześnie agenci kredytowi i pośrednicy finansowi oczekują teraz takich narzędzi i rozwiązań, które odpowiadają na obecne potrzeby rynku customer finance. Dlatego zdecydowaliśmy się na stworzenie nowej platformy internetowej oraz połączonej z nią aplikacji mobilnej, które im to zdecydowanie ułatwią. Dodam, że obecnie, wraz z grupą zaproszonych do współpracy agentów, prowadzimy już testy funkcjonalności platformy, a efekty tych prac wyglądają obiecująco – komentuje Przemysław Nazar, Sales & Business Development Director w Loando.
Przemysław Nazar dołączył do zespołu w kluczowym dla Loando momencie. Pod koniec 2021 roku Grupa Loando stała się częścią szwedzkiej Grupy Clar. Współpraca spółek ma na celu zrewolucjonizowanie rynku pośrednictwa w Polsce oraz w regionie CEE, tak aby stał się on technologicznym ekosystemem.
– Nowe sposoby płacenia i aplikacje do obsługi finansów zostały masowo przyjęte na całym świecie, a konsumenci nieustannie domagają się rozwiązań jeszcze bardziej dostosowanych do ich potrzeb. Pomimo pewnych barier, Polacy chętnie uczą się nowinek technologicznych i są otwarci na nowoczesne rozwiązania finansowe. Jak podaje MasterCard w raporcie z 2020 r. „Jak Polacy korzystają z cyfrowej bankowości” – 55% polskich konsumentów częściej niż przed pandemią dokonuje transakcji finansowych online lub mobilnie. Z kolei prawie 70% Polaków korzysta z bankowych aplikacji mobilnych. Wciąż jednak pozostaje grono klientów, którzy potrzebują wsparcia eksperta. Naszym celem jest stworzenie dla nich możliwości wyboru. Nadal będą mogli przejść przez cały proces za pomocą kanału online, w ramach aplikacji mobilnej, porównywarek finansowych. Przy tym oferujemy wsparcie sprzedawcy, który bezpośrednio pomoże przy wypełnianiu wniosku i wyborze jak najlepszego finansowania. Właśnie w tym celu powstała platforma internetowa przeznaczona dla agentów stacjonarnych oraz aplikacja dla klientów, która umożliwia im zawarcie umowy w pełni zdalnie, bez konieczności przychodzenia do biura agenta – komentuje Maciej Suwik CEO Loando Group.
– Cały nasz plan wdrożenia i połączenia finansowego świata online’owego z offlin’owym, nie może zadziać się samoistnie, dlatego do współpracy zaprosiliśmy Przemka Nazara i z jego pomocą chcemy osiągnąć ten cel – dodaje Maciej Suwik.