21 listopada 2017, 09:00:Forum Zarządzania Internetem 2017 - Centrum Nauki Kopernik, Wybrzeże Kościuszkowskie 20, 00-390 Warszawa, Polska

Marek Lesiak, Efigence – czyli jak polski fintech zdobywa Dubaj [WYWIAD]

Marek Lesiak, Efigence - czyli jak polski fintech zdobywa Dubaj

Polskie fintechy cieszą się bardzo dobrą prasą w różnych częściach świata. Kilka miesięcy temu pisaliśmy o dwóch polskich firmach z tego sektora, które nawiązały współpracę z Emirates NBD – największym bankiem w regionie Zatoki Perskiej. Jedną z tych firm jest Efigence, która dla banku w Zjednoczonych Emiratach Arabskich stworzyła zupełnie nową bankowość internetową.

Zapraszamy na rozmowę z Markiem Lesiakiem, prezesem oraz dyrektorem technologii w Efigence. Porozmawialiśmy o wspólnych wdrożeniach z Emirates NBD, o bankowość w krajach islamskich oraz o działalności firmy na polskim rynku. Jak robić biznes na Bliskim Wschodzie? Jak odnaleźć się w bankowości dostosowanej do prawa szariatu? Między innymi na te pytania odpowiedział nam prezes Marek Lesiak. Rozmowę przeprowadził Rafał Tomaszewski.

Czytaj także: W Dubaju policja ma ścigać przestępców na „dronach”

Rafał Tomaszewski: Dzień dobry! Skąd pomysł na rozpoczęcie współpracy z bankiem w Dubaju?

Marek Lesiak: Dzień dobry. Polski rynek bankowy uznawany jest na świecie za bardzo innowacyjny. W naturalny więc sposób banki z całego świata patrzą na nas jako na źródło pomysłów i sprawdzonych rozwiązań.

Efigence już od lat postrzegana jest jako partner instytucji finansowych stanowiących ikony nowoczesnej bankowości. Zawdzięczamy to zaangażowaniu w projekty nagradzane w Polsce i na świecie, m.in. w konkursach „BAI – Finacle Global Banking Innovation Award”, „Banking Technology Awards” czy „Efma Distribution and Marketing Innovation Awards”. Taki wizerunek procentuje. Tak jak w przypadku Emirates NDB, klienci zagraniczni znają nasze realizacje i doświadczenie, są przekonani do naszych kompetencji i chcą z nami pracować.

Fakt, że polskie banki od lat zdobywają międzynarodowe nagrody za innowacje świadczy nie tylko o wysokim poziomie rozwoju naszego rynku, ale również o innowacyjności Efigence, ponieważ uczestniczyliśmy w wielu z nagrodzonych projektów.

Czytaj także: Finanse a prawo szariatu

R.T.: Jak różni się bankowość w krajach arabskich, od tej w Europie, Azji i Ameryce? Jak wygląda bankowość w krajach arabskich? Jak duży wpływ mają tu zasady i obostrzenia wynikające z religii? Chodzi między innymi o prawo szariatu i zakaz brania oprocentowanych pożyczek, czy niedopuszczanie inwestycji obarczonych ryzykiem.

M.L.: W krajach arabskich mamy do czynienia z dwoma różnymi, równoległymi światami bankowości. Jeden niewiele różni się od tego, który znamy z rodzimego rynku. Drugi – bankowość islamska – jest dla nas, Europejczyków, trudny do zrozumienia. Spróbujmy sobie wyobrazić produkty bankowe bez oprocentowania, ze względu na zakaz bogacenia się na skutek pożyczania pieniędzy na wysoki procent. To tylko jedna z różnic, które rzucają się w oczy.

Również w ramach klasycznej bankowości w Dubaju są oferowane produkty i usługi specyficzne dla lokalnego rynku. Ze względu na duży napływ pracowników zagranicznych – m.in. z Indii, stworzono specjalne rodzaje przelewów umożliwiające ekspresowe przekazy pieniężne pomiędzy bankami w wybranych krajach. Innym ciekawym rozwiązaniem jest bezpośredni dostęp z poziomu bankowości internetowej m.in. do listy mandatów, które musimy zapłacić. Wprowadzenie takiej opcji warto rozważyć też u nas.

R.T.: Czy klienci w Dubaju różnią się znacznie od tych w Polsce i w Europie?

M.L.: W Dubaju rdzenni mieszkańcy stanowią zaledwie około 20 proc. Te proporcje zachowane są również u naszych klientów, czyli w bankach.

Podczas tworzenia projektu dla Emirates NBD na co dzień utrzymywaliśmy kontakty biznesowe i bezpośrednio współpracowaliśmy z partnerami z różnych zakątków globu, m.in. z Portugalii, Turcji, Singapuru czy Jordanii. Taka wielokulturowość pozwala w jednym miejscu – jakby w pigułce – poznać standardy pracy obowiązujące na całym świecie.

Wielokultutowy Dubaj

R.T.: Z jakimi wyzwaniami wiąże się współpraca z Emirates NBD?

M.L.: Emirates NBD to największa grupa finansowa w regionie. Wyzwania przy współpracy z takim podmiotem niewiele różnią się od tych, z którymi mamy do czynienia w Polce czy w Skandynawii. Jak każdy bank, jest to klient bardzo wymagający, poszukujący we współpracy z Efigence najlepszego doradztwa i dostarczania innowacyjnych, niezawodnych rozwiązań na najwyższym poziomie.

Realizując projekty – zarówno na polskim ranku, jak i zagranicą – z jednej strony dostarczamy nowoczesne rozwiązania dające realne korzyści bankom, a z drugiej ułatwiające codzienne korzystanie z produktów i usług rzeszy klientów.

Z ciekawostek mogę powiedzieć, że – wbrew pozorom – w pracy dla klienta z Bliskiego Wschodu dwoistość oferowanych produktów i rozwiązań bankowych nie stanowi dużego problemu. Większym wyzwaniem jest natomiast zaprojektowanie uniwersalnego interfejsu dla alfabetu rzymskiego oraz arabskiego, w którym pismo zapisywane jest od prawej strony do lewej.

Efigence - polski fintech z ekspansją na Bliski Wschód.

 R.T.: Z jakimi wyzwaniami wiąże się ogólnie ekspansja na rynek Bliskiego Wschodu?

M.L.: Standardy współpracy i regulacje prawne w bliższym dla nas sąsiedztwie – m.in. w krajach Unii Europejskiej – nie mają dla nas większych tajemnic. W przypadku współpracy z klientem z Bliskiego Wschodu sytuacja wygląda inaczej. Nie jest łatwo znaleźć doświadczonych doradców, którzy mogą pomóc na etapie rozpoczynania projektu dla lokalnego podmiotu.

Kwestie prawne – m.in. związane z podpisaniem umowy skonstruowanej według lokalnego prawa – musieliśmy poznawać sami. Podobnie wyglądała sytuacja ze sprawami organizacyjnymi, w sytuacji gdy na przykład tydzień roboczy w Dubaju trwa od niedzieli do czwartku, a weekend to piątek i sobota.

R.T.: Czy można tam zaimplementować rozwiązania stosowane i sprawdzone na polskim rynku?

M.L.: Zdecydowanie tak. W projekcie Emirates NBD odnaleźć można funkcje i moduły obecne również w naszej platformie bankowości internetowej EFI4. Wiele innowacyjnych rozwiązań obecnych w polskiej bankowości jest zapożyczanych przez banki z całego świata.

Czytaj także: Zakupy dostarczą nawet jak nikogo nie będzie w domu. Wprost do lodówki

R.T.: Jakie rozwiązania zaoferowaliście Państwo Emirates NBD?

M.L.: W projekcie dla Emirates NBD odpowiedzialni byliśmy za projekt architektury informacji bankowości internetowej. Stworzyliśmy również całkowicie nowy interfejs graficzny zapewniający lepsze doświadczenia użytkowników z bankiem oraz zaimplementowaliśmy nową aplikację frontendową.

Nowo uruchomiona platforma Emirates NBD pozwala na dostosowanie bankowości do indywidualnych potrzeb klienta, sprawne zarządzanie finansami dzięki zupełnie nowemu dashboardowi ze spersonalizowanymi podpowiedziami, zakupy w sklepie zintegrowanym z bankowością, a nawet spotkania twarzą w twarz z doradcą bankowym za pośrednictwem usługi FaceBanking.

EmiratesNBD2

R.T.: Jak wygląda historia firmy? Kiedy firma powstała oraz jak się rozwijała?

M.L.: Nasza historia rozpoczęła się ponad 20 lat temu. Działaliśmy wtedy jako agencja komunikacyjna, budująca komunikację dla największych marek na rynku. Z czasem tworzone przez nas projekty ewoluowały, a wraz z nimi również agencja. Rozwinęliśmy nasz obszar kompetencji, oferując klientom także rozwiązania z zakresu UX, UI, badań i technologii.

Klienci cenią to, że rozumiemy oba światy – zarówno obszar budowania komunikacji marketingowej, jak i obszar user experience, user interface i technologii. Wiedzą, że dzięki temu mogą nam powierzać znacznie szerszy zakres odpowiedzialności w projektach.

R.T.: Jak wygląda działalność firmy w Polsce? Gdzie możemy się natknąć na Państwa rozwiązania i jak one wyglądają?

M.L.: Na przestrzeni lat pracowaliśmy i wciąż pracujemy dla najbardziej innowacyjnych banków i firm z rynku finansowego w Polsce. Są wśród nich m.in. mBank, Alior Bank, Kontomierz.pl, Idea Bank. Myślę że nie będzie przesadą jeżeli powiem, że większość Polaków korzystających z bankowości internetowej w którymś momencie natyka się na rozwiązania stworzone dla klientów przez Efigence.

Specjalizujemy się w projektowaniu i wdrażaniu dedykowanych rozwiązań dla bankowości elektronicznej. Naszą wizytówką są przede wszystkim interfejsy zapewniające doskonałe doświadczenie klientów z bankowością oraz innowacyjne rozwiązania technologiczne. Tworzymy dla klientów systemy transakcyjne bankowości indywidualnej, portale bankowe, bankowość mobilną, a także rozwiązania dla bankowości korporacyjnej. O wielu realizacjach nie możemy niestety mówić, ponieważ zobowiązują nas do tego umowy z klientami.

R.T.: Co Państwa firma chce osiągnąć poprzez współpracę z Emirates NBD? Jakie są założenia?

M.L.: Od lat nasza strategia zakłada projektowanie i wdrażanie najbardziej innowacyjnych rozwiązań dla klientów bankowych – zarówno w Polsce, jak i w Europie i poza nią.

Projekt dla Emirates NBD idealnie realizuje te założenia. Jest to kolejna, po banku ze Skandynawii, utytułowana zagraniczna instytucja finansowa, której pomagamy w procesie transformacji cyfrowej.

R.T.: Czy bank zainwestował pieniądze w rozwój Efigence?

M.L.: Projekt dla Emirates NBD był dla nas standardowym projektem komercyjnym. Stale jednak inwestujemy w rozwój firmy i oferowanych produktów. W lutym tego roku, podczas konferencji Finovate Europe w Londynie, zaprezentowaliśmy stworzoną przez nas platformę bankowości internetowej EFI4.

Nadal pracujemy nad jej rozwojem i kolejnymi innowacyjnymi modułami. W marcu przyszłego roku planujemy zaprezentować niektóre z nich podczas Finovate Europe 2018.

Czytaj także: W Arabii Saudyjskiej kobieta-robot otrzymała obywatelstwo

R.T.: Czy zamierzacie Państwo rozwijać swoje usługi również w Polsce? Trwają prace nad jakimiś wdrożeniami w naszym kraju?

M.L.: Zarówno lista naszych klientów, jak i portfolio oferowanych produktów i usług, poszerzają się sukcesywnie. O rozwoju naszej platformy bankowości internetowej EFI4 i jej funkcjonalności już wspominałem. W kwestii klientów natomiast, już wkrótce będzie można usłyszeć o naszej strategicznej współpracy z jednym z największych polskich banków i równolegle o starcie nowego systemu transakcyjnego i bankowości mobilnej naszego autorstwa dla innego czołowego podmiotu z rynku finansowego.

Przed kilkoma dniami wystartował również kolejny duży projekt zagraniczny, współtworzony przez Efigence. Alior Bank – klient, z którym od lat współpracujemy blisko w obszarze UX, UI i technologii – powierzył nam realizację Internetowego Kantoru Walutowego w Rumunii. Jest to jeden z dwóch strategicznych filarów uruchamianego przez tamtejszy oddział Alior Banku we współpracy z Telekom Romania projektu nowych usług bankowych Telekom Banking. Niezmiernie nas cieszy, że nasi klienci nie wybierają Efigence tylko do realizacji pojedynczych projektów, ale nawiązują z nami długoletnią współpracę, która z czasem obejmuje coraz to nowe obszary.

R.T.: Dziękuję za rozmowę.

M.L.: Dziękuję.

Najlepsze wywiady z fintechowcami przeczytasz na Fintek.pl

Zapisz się na newsletter Fintek.pl

Podziel się artykułem
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone