Mastercard powołał inicjatywę Scam Protect – pakiet rozwiązań wykorzystujących technologie oparte na sztucznej inteligencji, które mają pomagać w porę rozpoznawać i zapobiegać kradzieżom. W tym celu, Mastercard nawiązał współpracę z takimi podmiotami, jak Verizon, NatWest i Global Anti-Scam Alliance.

Weryfikacja tożsamości napędzana przez AI

W komunikacie czytamy, że Mastercard może wspierać konsumentów, zabezpieczając ich przed spektrum oszustw zarówno tych związanych z płatnościami kartą, przelewami między kontami, jak również tymi związanymi z otwieraniem fałszywych kont.

  • Mastercard Identity pomaga zweryfikować, czy użytkownik jest faktycznie osobą, za którą się podaje. Ma to znaczenie dla bezpieczeństwa, ponieważ oszuści otwierają lub przejmują konta bankowe podszywając się pod inną osobę przy użyciu fałszywej tożsamości. W ten sposób również ubiegają się np. o kredyt, czy tworzą tzw. konta mułowe, aby przejmować skradzione pieniądze.
  • Dzięki biometrii behawioralnej Mastercard może uzyskać dostęp do danych o sposobie interakcji użytkownika z urządzeniem, które wykorzystuje w cyfrowych kanałach (web, mobile). Dzięki temu możliwe jest zidentyfikowanie wszelkich nietypowych zachowań, takich jak np. inny sposób pisania na klawiaturze, czy wahania podczas interakcji ze stroną internetową lub aplikacją mobilną.
  • Mastercard Consumer Fraud Risk to narzędzie dla banków, które w czasie rzeczywistym pomaga wykrywać i zapobiegać oszukańczym transakcjom odbywającym się między kontami. Obecnie dostępne jest w Wielkiej Brytanii i wykorzystywane przez 10 dużych banków.
  • Gdy konsument inicjuje płatność ze swojego konta bankowego, Mastercard umożliwia weryfikację właściciela konta w celu potwierdzenia tożsamości. Wszystko odbywa się w czasie rzeczywistym za pośrednictwem Mastercard Open Banking, opierając się o bezpieczną wymianę danych zatwierdzonych przez konsumenta, w celu ułatwienia płynnych i bezpiecznych płatności.

 Partnerstwa branżowe

Mastercard rozwija również wieloletnie partnerstwo z firmą telekomunikacyjną Verizon. Możliwości sieciowe Verizon mają zapewniać analizę i wgląd w dane, a także pozwalać tworzyć raporty badawcze, takie jak Verizon Data Breach Investigations Report (DBIR), które wykorzystywane są przez przedsiębiorstwa dla lepszego zrozumienia i przeciwdziałania pojawiającym się zagrożeniom cybernetycznym. Dzięki produktowi Call Filter, Verizon ochronił już ponad 80 milionów konsumentów przed ponad 20 miliardami niechcianego SPAMu i połączeń przychodzących.

Banki w Wielkiej Brytanii, w tym NatWest, są pierwszymi na świecie, które wykorzystują oparte na sztucznej inteligencji rozwiązanie Mastercard Consumer Fraud Risk w celu identyfikacji ataków oszustów i przeciwdziałaniu im w czasie rzeczywistym. Narzędzie Consumer Fraud Risk uruchomiono w 2023 r., a pierwsze badanie efektywności miało przynieść obiecujące wyniki. TSB Bank oszacował, że gdyby inne banki zastosowały również podobne środki prewencyjne, tylko w ciągu roku w Wielkiej Brytanii udałoby się zapobiec oszustwom opiewającym na kwotę sięgającą prawie 100 milionów funtów.

Mastercard współpracuje również z Entersekt, globalną firmą zajmującą się uwierzytelnianiem klientów branży finansowej, która wykorzystuje Mastercard Identity, aby pomóc instytucjom finansowym w walce z oszustwami. Korzystając z biometrii behawioralnej Mastercard, Entersekt może szybciej zareagować w przypadku transakcji o podwyższonym ryzyku, weryfikując dane biometryczne konsumenta podczas uwierzytelniania transakcji.

Mastercard jest członkiem wspierającym organizację Global Anti-Scam Alliance, która skupia się na edukowaniu konsumentów w zakresie bezpieczeństwa transakcji finansowych. W ramach sojuszu Mastercard pomógł w utworzeniu singapurskiego oddziału Global Anti-Scam Alliance, który wspiera regionalny ekosystem we współpracy i przy tworzeniu nowych rozwiązań zapobiegających oszustwom.