okładka komiksu

Do projektu zaprosił on grono ekspertów, dzięki czemu publikacja w zrozumiały sposób tłumaczy dzieciom zjawiska i pojęcia związane z nową technologią i nauką. Jeden z rozdziałów poświęcony jest płatnościom bezgotówkowym, a ich zawiłości wyjaśnia najmłodszym ekspert Mastercard, Aleksander Naganowski.

Dziewczynki a świat nauki

Szacuje się, że za 10 lat około 80% miejsc pracy będzie wymagało znajomości matematyki i nauk ścisłych. Zauważalne jest ogromne niedoreprezentowanie kobiet w tych zawodach – stanowią obecnie zaledwie jedną czwartą wszystkich pracowników w firmach związanych ze STEM.

Na publicznych uczelniach technicznych kształci się tylko 35% studentek, a kierunki informatyczne wybiera jedynie 15% kobiet. To z kolei prowadzi do dysproporcji w świecie zawodowym – w branżach związanych ze STEM wciąż dużo rzadziej spotykamy kobiety.

Dlatego tak ważne są inicjatywy, które zapobiegają stereotypowemu traktowaniu dziewczynek i chłopców oraz zapewniają im równe szanse w rozwoju i edukacji. Mastercard chce zachęcać dziewczęta i kobiety do interesowania się naukami ścisłymi, co może pomóc im w przyszłych wyborach zawodowych i rozwoju kariery.

Komiks z przesłaniem

Mastercard zaangażował się w projekt Artura Kurasińskiego „Róża, a co chcesz wiedzieć? 2”. To druga część komiksu dla dzieci w wieku od 5 lat. Jego celem jest wyrównanie szans w dostępie do wiedzy dla chłopców i dziewczynek oraz edukacja w obszarze nowych technologii. Zostały w nim wyjaśnione takie zagadnienia jak sztuczna inteligencja czy wirtualna rzeczywistość. Jeden z rozdziałów został poświęcony technologii stojącej za płatnościami bezgotówkowymi. Postacią, która wyjaśnia co się dzieje, gdy przykładamy kartę płatniczą do terminala jest rysunkowa wersja Aleksandra Naganowskiego, dyrektora ds. rozwoju rozwiązań cyfrowych w polskim oddziale Mastercard Europe.

– Ten komiks może mieć realny wpływ na przyszłe wybory małych czytelników, którzy dzięki tej lekturze zapragną zostać programistami, inżynierami czy założycielami innowacyjnych start-upów” – mówi Aleksander Naganowski z Mastercard.

Komiks „Róża, a co chcesz wiedzieć?” wraz z pakietem lekcji programowania Scratch, grą edukacyjną i rebusami można kupić na stronie edukomiks.pl.

Kryptologia, algorytmy i cyberpiezpieczeństwo dla najmłodszych

Mastercard od lat prowadzi program Girls4Tech, edukacyjny projekt realizowany globalnie, również w Polsce. Adresatami programu są uczennice w wieku 9-13 lat, a jego celem jest zachęcenie dziewcząt do nauki przedmiotów ścisłych. Od czasu uruchomienia projektu w 2014 roku, Mastercard zorganizował ponad 350 edycji wydarzenia w 30 krajach, docierając do ponad miliona dziewcząt.

Ze względu na aktualną sytuację epidemiczną Mastercard zdecydował się udostępnić ten program również w wersji online. Mogą z niego korzystać zarówno dziewczynki, jak i chłopcy. Na stronie girls4tech.com można znaleźć lekcje w 8 językach, w tym również w języku polskim. Dostępne są tam karty pracy, z których dzieci mają szansę dowiedzieć się, na czym polega m.in. kryptologia, wykrywanie oszustw, czy cyfryzacja otoczenia.