W tym tygodniu spółka Mastercard NetsUnion JV rozpoczęła przetwarzanie płatności dokonywanych w Chinach kartami Mastercard wydanymi przez banki tego kraju. Ponadto karty marki Mastercard będą teraz akceptowane zarówno w przypadku zakupów krajowych, jak i międzynarodowych.
Mastercard wchodzi na chiński rynek
Wejście zagranicznych firm z rynku płatności kartowych na chiński rynek przez lata było przedmiotem ciężkiej walki. W czerwcu 2015 roku Państwo Środka złagodziło ograniczenia, umożliwiając zagranicznym firmom uzyskiwanie licencji poprzez zakładanie lokalnych jednostek lub nabywanie chińskich firm.
W lutym 2020 roku Ludowy Bank Chin udzielił Mastercard NetsUnion zgody na rozpoczęcie formalnych przygotowań do utworzenia krajowej instytucji rozliczającej płatności kartowe w Chinach. Od tego czasu spółka joint venture tworzyła strukturę i uzyskała kolejne niezbędne zezwolenia. W listopadzie 2023 roku Ludowy Bank Chin dał zielone światło na przetwarzanie płatności kartami.
Szacowana wartość transakcji elektronicznych w Chinach wynosi 434 bln dolarów rocznie. W Państwie Środka dominują portfele cyfrowe należące do gigantów technologicznych: Alibaby i Tencent. Łącznie mają odpowiadać za 91% rynku. Teraz Mastercard ma szansę zdobyć część tego sektora dla siebie. Do tej pory amerykańska spółka mogła wydawać karty pod wspólną marką np. z China UnionPay.