Telemedycyna w Polsce zyskuje na uznaniu i popularności za sprawą postępującej cyfryzacji ochrony zdrowia. Aktualnie obszarem, który może być uznany za wiodący, są teleporady – czyli konsultacje z lekarzem za pośrednictwem komputera i urządzeń mobilnych. Medicover oferuje pacjentom teleporady z udziałem lekarzy ponad 60 specjalizacji.

Nowe urządzenia do telediagnostyki

Elementem, który wspomógłby precyzję stawianej w trakcie teleporady diagnozy byłoby włączenie do niej elementów badania pacjenta np. oceny gardła czy ucha, osłuchania płuc w przypadku infekcji dróg oddechowych, oceny zmian skórnych, mierzenia parametrów oceniających obiektywnie funkcje życiowe.

– Bardzo wnikliwie monitorujemy postępy technologiczne w obszarze telemedycyny i możemy stwierdzić, że w ostatnim czasie pojawiło się przynajmniej kilka rozwiązań, które potencjalnie odpowiadają jakości świadczonych przez nas usług i spełniają nasze ambicje w zakresie rozwoju w tym obszarze – komentuje dr n.med. Piotr Soszyński, Dyrektor ds. Strategicznego Doradztwa Medycznego w Medicover Polska.

Dotychczas Medicover przetestował dwa rozwiązania, wpisujące się w najnowsze zdobycze technologiczne w zakresie telemedycyny. Pozwalają one na zdalne diagnozowanie i kontrolę leczenia m.in.: infekcji ucha, bólu gardła, gorączki, przeziębienia i grypy, czyli ogólnie infekcji dróg oddechowych, ale także ukąszeń, alergii i typowych chorób skóry.

Higo i TytoCare ułatwią diagnostykę

Pierwszym z nich jest urządzenie Higo®, które umożliwia pacjentowi zebranie danych medycznych w formie obrazów (gardła czy wnętrza ucha) i zapisu dźwięku (osłuchiwanie płuc czy serca) w domowych warunkach. Są to te same informacje, które lekarz zbiera przy bezpośrednim kontakcie z pacjentem w gabinecie.

Drugim rozwiązaniem jest TytoCare™ – system również wykorzystujący synergię elektronicznego narzędzia diagnostycznego i aplikacji na smartfonie. Na podstawie danych z ankiety program podpowiada jakie konkretne pomiary należy wykonać kompatybilnym urządzeniem służącym do telediagnostyki. Aplikacja wspiera pacjenta w poprawnym używaniu sprzętu. Końcowym etapem jest pozyskanie informacji zwrotnej od lekarza prowadzącego – diagnozy i dokumentacji medycznej.

– Scenariusz, zakładający, że pacjent będzie miał w domu nieco bardziej rozbudowany zestaw diagnostyczny, a nie tylko termometr, dzięki któremu będzie mógł przesłać lekarzowi szerszy zestaw danych i umożliwić pełniejszą zdalną ocenę stanu zdrowia, jest jak najbardziej realny w najbliższej przyszłości – podsumowuje Dyrektor ds. Strategicznego Doradztwa Medycznego w Medicover Polska.

Również banki rozumieją, jak ważna jest telediagnostyka. Alior Bank oferuje telediagnostykę w promocji dla swoich klientów. Przekazał też sprzęt dla szpitali dziecięcych, aby mogły rozwijać telemedycynę.