Chińska mrówka zgarnia 14 miliardów dolarów

Rafał Tomaszewski
Rafał Tomaszewski
#e-commerce
Opublikowano: 11 czerwca 2018 Aktualizacja: 12 maja 2019

Ant Financial pozyskało dofinansowanie na poziomie 14 miliardów dolarów w serii C. Pieniądze mają zostać przeznaczone na ekspansję zagraniczną Alipay.

Obserwatorzy nazwali to największym dofinansowaniem dla pojedynczej, prywatnej firmy w historii. Obecnie Ant Financial jest już warte 150 miliardów dolarów.

Ant Financial to firma należąca do chińskiej Alibaba Group – właściciela takich serwisów jak AliExpress, Alipay, Taobao, Alimusic, czy Yahoo! China. Na czele Alibaba Group stoi Jack Ma, którego majątek wyceniany jest na prawie 43 miliardy USD. Czyni go to jednym z najbogatszych ludzi na świecie.

Alipay szykuje się do ekspansji zagranicznej

Pozyskane właśnie 14 miliardów dolarów Alipay przeznaczy na ekspansję poza granice Państwa Środka – głównie do krajów rozwijających się, gdzie można skorzystać z pracowników gotowych na cyfrową rewolucję. Dodatkowo Chińczycy chcą skierować swoją ofertę do osób, które nie posiadają konta w banku – widząc w nich potencjał na lojalnych, a w przyszłości także dochodowych klientów.

Wśród nowych inwestorów są takie grupy jak: GIC, Khazanah Nasional Berhad, Warburg Pincus, Canada Pension Plan Investment Board, Silver Lake, Temasek, czy General Atlantic.

Alipay będzie nadal inwestować w technologię blockchain, sztuczną inteligencję, cyberbezpieczeństwo oraz Internet of Things, w celu tworzenia globalnej platformy nowej generacji. Chiny to rynek, na którym branża fintech może rozwijać się wyjątkowo szybkim tempie z powodu słabo rozwiniętego systemu bankowego.

Wiele osób nie posiada konta w banku, co zresztą nie jest jedynie domeną Chin. Podobnie rzecz wygląda w Indiach, czy w innych krajach ze statusem „rozwijające się”. Właśnie w tym segmencie Alibaba upatruje potencjalnego sukcesu – skoro udało się w Państwie Środka, to dlaczego ma nie udać się także w innych częściach świata?

W Chinach największym rywalem dla Alibaby i Alipay jest Tencent i WeChat Pay. Obie firmy niemal całkowicie zdominowały chiński rynek płatności. Więcej na temat rywalizacji Alibaby i Tencentu można przeczytać tutaj – Chińska wojna o rynek płatności.


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

miliardy-dolarow-na-ekspansje-zagraniczna