Polski sektor e-commerce może stać się liderem w regionie pomimo obecnych problemów. W Polsce, Rumunii czy na Węgrzech nasycenie sklepami online jest wciąż bardzo niskie – cztery razy mniejsze niż np. w Niemczech. Dane PayU pokazują, że obecnie jedynie około 7% sprzedaży transgranicznej polskich sklepów internetowych jest kierowane do krajów Europy Środkowej. Zdecydowana większość wysyłanych za granicę towarów trafia na Zachód, przy czym aż 35% – do Wielkiej Brytanii i Niemiec.

Szansa polskiego e-commerce w regionie

Rywalizacja na rynkach Europy Środkowej będzie dużo prostsza niż na tych zachodnich, ze względu na mniejszą konkurencję.W Rumunii i na Węgrzech przypada czterokrotnie mniej sklepów internetowych na mieszkańca niż w Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Wyjątkiem są Czechy, gdzie rynek jest bardziej nasycony, niż w Europie Zachodniej.

Szansą dla rodzimych handlarzy powinna być jakość oraz różnorodność i dużo większa dostępność produktów, co umożliwiłoby szybszy rozwój transgraniczny – zarówno tych oferujących produkty popularne, jak i wyspecjalizowane czy niszowe.

Zachód doszedł do ściany

Liczba klientów w Europie Zachodniej kupujących online powoli się wyczerpuje. Przykładem jest zaledwie 1-procentowy wzrost w Wielkiej Brytanii, podczas gdy w Niemczech nastąpił niewielki spadek.

W Europie Środkowej i krajach bałkańskich tendencja jest rosnąca. Stosunkowo mała liczba kupujących w Internecie powoduje jej skokowe roczne wzrosty: w Rumunii o 1/3 (do 16%), a w Czechach o 1/5 (do 56%). Klienci na wschodzących rynkach nie są tak wymagający i mogą odwdzięczyć się lojalnością, a co za tym idzie – zyskami dla przedsiębiorców.

Jak wynika z danych PayU, konsumenci z pozostałych krajów Europy Środkowo-Wschodniej są bardziej hojni niż Polacy i wydają na jednorazowe zakupy online średnio 54,13 euro – to o 40% więcej niż nasi rodacy, których średnia wartość koszyka to około 32,37 euro. Polska powinna zatem handlować z sąsiadami. Europa Środkowa i Rumunia to rynek z 80 milionami mieszkańców, który w 2017 roku był wart 12 miliardów euro.

Opracowanie powstało na podstawie danych z następujących źródeł: PayU, Eurostat, Statista, APEK, Bisnode, Export.gov, GPeC, Ecommerce News.