Przypominamy, że od 2 kwietnia zmieniają się zasady korzystania z biletów kupionych przez aplikacje na smartfony. W aplikacjach mobilnych będzie można kupić od razu kilka biletów różnego rodzaju, podobnie jak to jest w przypadku biletów kartonikowych. Będzie to można zrobić w dowolnym momencie, bo bilety nie będą aktywne i czas ich ważności nie będzie płynął od chwili zakupu. Tak jak to jest teraz z biletami kartonikowymi, bilet z aplikacji trzeba będzie skasować po wejściu do pojazdu lub przed przekroczeniem linii bramek w metrze i dopiero od tego momentu będzie on ważny. Kupione, ale nieskasowane bilety, poczekają na następną podróżpodano w aktualnościach na stronie warszawskiego urzędu miasta.

Zaktualizuj aplikację mobilną banku. Sprawdź, czy masz dostęp do czytnika kodów QR

– Od 2 kwietnia 2021 r. masz obowiązek kasowania biletów ZTM Warszawa, które kupujesz w aplikacji IKO. Zaktualizuj swoją aplikację – czytamy w informacji wysłanej do klientów IKO.

Zgodnie z nią, użytkownicy powinni zaktualizować aplikację. Wówczas pojawi się funkcja kasowania biletów online – opcja „Skasuj bilet” będzie udostępniona na ekranie potwierdzającym zakup nowego biletu lub w szczegółach wcześniej kupionego biletu.

Następnie użytkownik zostanie skierowany do czytnika kodów QR w aplikacji IKO. Użytkownik musi skierować aparat telefonu na kod QR umieszczony w pojeździe i poczekać na potwierdzenie skasowania. Co do zasady, użytkownik będzie miał 10 sekund na skasowanie biletu. Jeśli nie uda mu się to w tym czasie, to ponowna możliwość skasowania uruchomiona zostanie po 5 minutach.

Renesans kodów QR, ale nie płatniczy. Kodem QR otworzysz bramkę do metra

Bilet czasowy można przedłużyć w trakcie jazdy bez ponownego kasowania, czyli skanowania kodów QR. Kody QR do kasowania biletów można będzie znaleźć w metrze przed bramkami biletowymi i przy windach, czyli w miejscach, gdzie przekraczana jest strefa biletowa. Bramkę do metra można otworzyć kodem QR ze swojego biletu w aplikacji.

Naklejki z kodami QR są już na stacjach metra, w autobusach i tramwajach. W pojazdach umieszczane są na pewnej wysokości naprzeciwko wszystkich drzwi, a na stacjach metra przy bramkach i windach. W pojazdach dwukierunkowych, czyli pociągach SKM, KM, WKD i niektórych tramwajach jedna naklejka jest umieszczana w pobliżu pary drzwi – czytamy na stronie Urzędu Miasta Stołecznego Warszawa.

Kody QR do kasowania biletów umieszczane są także wewnątrz autobusów, w tramwajach oraz pociągach SMK, KM i WKD – tuż przy wejściu do nich w widocznych miejscach. Jak czytamy w informacji prasowej – teoretycznie można je odczytać aparatem telefonu z odległości 2-3 metrów, więc nie trzeba się do nich specjalnie zbliżać.

Przy kodach będzie umieszczony napis – „skasuj bilet z aplikacji”.

/LP