W roku 2016 do takiego stanu rzeczy przyczyniły się jednak odpisy na aktywa w wysokości 1 793 miliona złotych. Orange to największy dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce.

Wyniki finansowe Orange – jak radzi sobie firma?

Strata operacyjna wyniosła 177 mln zł wobec 1848 mln zł straty rok wcześniej. EBITDA wyniosła 471 mln zł wobec 640 mln zł rok wcześniej. Skorygowana EBITDA wyniosła 667 mln zł wobec 640 mln zł. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 2910 mln zł w IV kw. 2017 r. wobec 2981 mln zł rok wcześniej.

W okresie I-IV kw. 2017 r. spółka miała 60 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w porównaniu z 1746 mln zł straty rok wcześniej, przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 11 mld 538 mln zł w porównaniu z 11381 mln zł rok wcześniej. EBITDA wyniosła 2 mld 807 mln zł wobec 3 mld 163 mln zł rok wcześniej. Skorygowana EBITDA wyniosła 3 mld 011 mln zł wobec 3 mld 163 mln zł.

W ujęciu jednostkowym strata netto w okresie I-IV kw. 2017 r. wyniosła 69 mln zł wobec 1 mld 762 mln zł straty rok wcześniej. Około godziny 15 kurs Orange spadał o prawie 6%.

Przed Orange dobre perspektywy?

Tyle mówią suche liczby z komunikatu Orange, a jak można je skomentować? Firma naprawiła serię problemów, a obecny wynik daje nadzieje, że Orange wejdzie na ścieżkę wzrostu. Wciąż jednak istnieją obawy, że nie wszystko pójdzie po myśli firmy.

Żadna firma technologiczna nie może działać bez Internetu, dlatego kondycja polskiego rynku telekomunikacyjnego jest bardzo istotną informacją dla fintechów. Można wyobrazić sobie hipotetyczną sytuację, w której ceny Internetu w Polsce rosną do tego stopnia, że ludzie przestają korzystać z bankowości mobilnej…

Warto przypomnieć, że we współpracy Orange z mBankiem powstał projekt Orange Finanse, który działa na rynku także od 2014 roku. Jej głównym obszarem działalności są rozwiązania mobilne.

Dodatkowo Orange prowadzi akcelerator dla startupów którego celem jest rozwijanie zaawansowanych technologicznie rozwiązań młodych firm. Działa on już w 14 krajach na świecie (m.in. w Polsce, Francji, ale także Kamerunie, USA, Japonii), a dzięki udziałowi w programie przedsiębiorcy zyskują dostęp do szerokiego grona klientów, wiedzy ekspertów, kanałów promocji i sieci dystrybucji. W Polsce Orange Fab działa od 2014 roku. W tym czasie do programu zgłosiło się blisko 600 przedsiębiorców, a z 23 nawiązano współpracę.