Według najnowszej odsłony corocznego badania PayPal i SuperData, europejski e-sport w 2017 roku był wart 253 mln dolarów – najwięcej w Rosji, gdzie dochody wyniosły 38 mln dolarów. Całkowity zysk z rozgrywek elektronicznych w Europie w tym roku ma wynieść 325 mln dolarów.

Rosja z najwyższymi dochodami, a Polska depcze im po piętach

Polska zajęła pierwsze miejsce w Europie Środkowo-Wschodniej, z rynkiem wartym 10 mln dolarów, wyprzedzając takie kraje jak Holandia, Hiszpania czy Włochy. Eksperci przewidują, że w 2018 roku wartość polskiego rynku e-sportu wzrośnie o 22%. To mniej niż średnia europejska (29%), ale zarazem więcej niż przewidywany rozwój we Francji (19%), Włoszech (15%) czy w Danii (18%).

Jak wynika z badania, w europejski e-sport zaangażowanych jest już 27 milionów osób, z czego 924 tysiące to Polacy. Zdaniem analityków liczby te będą ciągle rosnąć, a Polska nie jest tu wyjątkiem: do końca 2019 roku liczba e-graczy ma wzrosnąć aż o 56% (w porównaniu z 2017 r.), podczas gdy średni wzrost w Europie wyniesie 21%.

E-sport zwykle postrzegany jest jako domena ludzi młodych. Nie jest więc zaskoczeniem fakt, że prawie połowa polskich e-graczy i fanów (43%) jest w wieku od 18 do 24 lat. Drugą największą grupę wiekową stanowią osoby między 25 a 34 rokiem życia (27%). Widzowie poniżej 18 lat i powyżej 55 roku życia byli marginalną grupą w badaniu.

Czytaj także: Revolut wprowadza nową funkcję

Polski e-sport staje się coraz bardziej kobiecy

Zgodnie z powszechną opinią gry komputerowe i e-sport to domena mężczyzn, jednak z każdym rokiem wirtualnymi rozgrywkami interesuje się coraz więcej kobiet. W 2017, wśród polskich graczy i widzów na każdych trzech mężczyzn przypadała jedna kobieta (24%). W badanych krajach tylko Szwedki wykazują większe zainteresowanie e-sportem (25% wszystkich graczy), a średnia w Europie wynosi 18%.

Największą dysproporcję zauważono w Bułgarii, Hiszpanii i Włoszech – w tych krajach wśród miłośników e-sportu jest zaledwie od 11% do 13% kobiet. Co ciekawe, nawet w Zjednoczonych Emiratach Arabskich jest więcej miłośniczek wirtualnych rozgrywek (14% to kobiety).

Czytaj także: Poznajcie rynek e-sportu w Polsce

Szybkie płatności w 200 krajach

– Jak widać e-sport w Polsce cieszy się coraz większą popularnością, ale mnie najbardziej cieszy szybko rosnąca liczba kobiet, które same grają lub aktywnie śledzą rozgrywki – mówi Matt Komorowski, Dyrektor Zarządzający PayPal w Północnej i Środkowej Europie.

– Jestem pewien, że nowych graczy będzie wciąż przybywać. PayPal jest dla nich naturalnym partnerem, bo może im zapewnić szybkie i bezproblemowe płatności w ponad 200 krajach świata – dzięki temu zakup nowego artefaktu czy skina w ulubionej grze już nie będzie problemem. A gdyby jakiś jednak się pojawił możemy pomóc graczom dzięki naszym programom ochrony kupujących – dodaje.

Czytaj także: Live chat – szybka obsługa klienta

PayPal/AS