– Pandemia COVID-19 w coraz mniejszym stopniu wpływa na kondycję polskich firm, a zarazem i na wyniki PKO Banku Polskiego. Zysk spółki w I kwartale 2021 r. wyniósł 1,2 mld zł i osiągnął poziom zbliżony do najwyższego w całej swojej ponad 100-letniej historii. W ciągu ostatnich blisko 12 lat wspólnie z setkami menedżerów i tysiącami pracowników przeprowadziliśmy bank z ery papierowej do cyfrowej i zbudowaliśmy nowoczesną organizację. Aktywa spółki wzrosły w tym czasie ze 156 mld zł na koniec 2009 r. do 384 mld zł obecnie. Zostawiam ją w bardzo dobrej kondycji finansowej i gotową na kolejne wyzwania biznesowe – mówi Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO Banku Polskiego.

PKO BP stawia na sztuczną inteligencję i kanały zdalne

Jednym z ważnych elementów technologicznych wspierających transformację cyfrową PKO Banku Polskiego jest sztuczna inteligencja (AI), która pomaga w robotyzacji i coraz szerzej wykorzystywana jest w jego codziennej działalności. Sztuczną inteligencję wykorzystują m.in. voiceboty wspierające pracę bankowej infolinii oraz asystent głosowy IKO, który został uruchomiony dokładnie rok temu, w maju 2020 r. Co trzecia osoba dzwoniąca na bankową infolinię obsługiwana jest już przez voicebota, a łączna liczba rozmów z bankową sztuczną inteligencją przekracza 1 mln.

AI pomaga także w miękkiej windykacji, weryfikuje autentyczność dowodów osobistych oraz każdego miesiąca analizuje dziesiątki tysięcy opinii użytkowników aplikacji IKO. Wykorzystywana jest także przez robo-doradcę wspierającego działanie PKO Inwestomatu. W I kw. 2021 r. robotyzacji z wykorzystaniem AI poddano w banku 132 procesy. Bankowe roboty wykonały już 55,6 mln zadań i czynności.

Pandemia przyśpieszyła przechodzenie klientów do kanałów zdalnych. W taki sposób z usług banku korzysta już blisko ¾ klientów. Na popularności wciąż zyskuje aplikacja mobilna IKO, która została aktywowana już ponad 5,5 mln razy. W I kwartale 2021 r. klienci wykonali za pośrednictwem aplikacji ż 97 mln transakcji – najwięcej w historii.

Korzystanie z usług banku bez wychodzenia z domu wspierają konsekwentnie rozwijane usługi dodatkowe, takie jak uruchomiona w lipcu 2020 r. platforma Automarket. Za jej pośrednictwem, klienci mogą kupić sprawdzone technicznie i objęte gwarancją samochody. Do końca I kw. 2021 r. platforma została odwiedzona przez 2,4 mln użytkowników. 75 proc. aut sprzedawanych za jej pośrednictwem finansowana jest przez produkty grupy PKO.

Na drodze do chmury

PKO Bank Polski w coraz większym stopniu korzysta z rozwiązań chmurowych. W 2020 r. bank przeniósł do chmury 12 tys. terminali, na których pracują bankowi doradcy oraz udostępnił 13 tysiącom pracowników chmurowe narzędzie MS Teams.

Klienci banku mogą z kolei korzystać z wsparcia Wideodoradcy, które wykorzystuje rozwiązania chmurowe. W banku wdrożona została także platforma Dzień Dobry HR, która działa w chmurze publicznej SAP i obsługuje procesy miękkie HR dla ponad 26 tys. pracowników banku. Bank rozpoczął też migrację do chmury serwisów www.pkobp.pl i iPKO oraz replatformizację systemu kartowego.

W I kw. 2021 r. Google Cloud w ramach współpracy strategicznej z Operatorem Chmury Krajowej uruchomił warszawski region usług chmurowych.