Mimo, że nie minęła jeszcze pierwsza połowa tego roku, a już wiemy, że będzie to rekordowy rok w historii PZ. Od 1 stycznia 2020 r. do dziś założyło go już 2 396 294 osób! To o niemal 300 tysięcy więcej niż przez cały ubiegły rok. I – uwaga! – ponad 1, 2 miliona więcej niż w całym 2018 roku – czytamy na stronie resortu cyfryzacji.

Profil zaufany cieszy się coraz większą popularnością

– Ostatnie miesiące to rekordowy czas w historii profilu zaufanego. To efekt nie tylko związanych z pandemią ograniczeń w działaniu urzędu, ale także wciąż rosnącego zaufania i przekonania Polaków do e-administracji. Liczymy na to, że ta tendencja utrzyma się. Chcielibyśmy, aby każdy dorosły Polak podobnie jak ma dowód osobisty, miał także profil zaufany. Stale pracujemy nad nowymi e-usługami oraz udoskonalaniem obecnych – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Profil zaufany można założyć na dwa sposoby. Najprostszy to skorzystanie z bankowości elektronicznej. Umożliwiają to największe banki w Polsce. Drugi to złożenie wniosku przez internet i potwierdzenie profilu zaufanego w jednym z ponad 1500 punktów potwierdzających. To m.in. urzędy gminy, starostwa powiatowe, oddziały ZUS, NFZ, a także np. placówki Poczty Polskiej.

Na czas pandemii resort umożliwił także założenie tymczasowego profilu zaufanego. Mogą go założyć osoby nie mające konta w banku umożliwiającym założenie i potwierdzenie „tradycyjnego” profilu zaufanego i które jednocześnie nie chcą lub nie mogą odwiedzić punktu potwierdzającego. Wniosek o tymczasowy profil zaufany, który jest ważny 3 miesiące, można złożyć przez internet, a później potwierdzić go w trakcie wideospotkania z urzędnikiem.

Wkrótce profil zaufany będzie też można założyć w wybranych bankach spółdzielczych.