W ciągu ostatnich trzech lat odsetek osób deklarujących, że nie korzysta z żadnej tego typu usługi spadł o 18 punktów procentowych. Badanie Blue Media było realizowane na początku maja, czyli w czasie, gdy izolacja społeczna i związane z nią obostrzenia wciąż obowiązywały, co bez wątpienia miało wpływ na deklaracje respondentów.

Największą popularnością cieszą się bezapelacyjnie serwisy streamingowe z filmami i serialami. Korzysta z nich już jedna trzecia Polek i Polaków (wzrost o 11 punktów proc. w ciągu ostatniego roku). Ciągłym wzrostem zainteresowania, choć już nie tak spektakularnym, mogą pochwalić się również serwisy i aplikacje oferujące dostęp do muzyki (wzrost z 13 do 15 proc.), prasy online (z 10 do 14 proc.) oraz e-booków i audiobooków (z 8 do 10 proc.).

Ponad połowa Polaków subskrybuje. Ale wciąż głównie filmy i seriale

Nieinternetowe abonamenty

Popularność nieinternetowych usług działających w modelu abonamentowym utrzymuje się na niemal identycznym poziomie od trzech lat. Dwie trzecie badanych deklaruje, że nie korzysta z żadnej takiej usługi. Stan epidemii na pewno nie pomógł biznesom oferującym pakiety usług i towarów offline, ale też im nie zaszkodził.

Spadek zainteresowania prasą tradycyjną kompensuje zwiększona liczba subskrypcji tych samych tytułów online. Abonamenty do klubów fitness nie straciły na zainteresowaniu, prawdopodobnie dzięki szybkiej reakcji wielu placówek, które realizowały w czasie zamknięcia zajęcia sportowe online. W ostatnim czasie większość z nas martwiła się o zdrowie swoje i swoich najbliższych, ale nie wzrosło znacząco – w porównaniu do lat ubiegłych – zainteresowanie pakietami opieki medycznej. Popularność tzw. boxów (z dietą, kosmetykami, książkami) również utrzymuje się na stałym 3-5 proc. poziomie.

Dla użytkowników niezmiennie najważniejszym czynnikiem decydującym o subskrypcji jest wygoda. Docenia ją prawie połowa wszystkich użytkowników deklarujących korzystanie z subskrypcji. Kluczowe znaczenia ma także łatwość korzystania z usług i atrakcyjna cena.

Pczyczyny korzystania z usług subskrypcyjnych

Jak płacimy za abonamenty i subskrypcje?

Mimo, że w ciągu ostatnich trzech lat samodzielne realizowane przelewy za subskrypcje mocno straciły na znaczeniu, to ta metoda płatności jest wciąż najczęściej wybieraną przez respondentów. Co czwarta osoba opłaca subskrypcje kartą kredytową. Co piąta osoba deklaruje, że korzysta z szybkich przelewów elektronicznych realizowanych przez operatorów płatności, BLIKA lub PayPal.

sposób opłacania usług subskrypcyjnych