– Profil zaufany to przypisany do naszego numeru PESEL zbiór danych o nas samych. To dzięki niemu potwierdzamy swoją tożsamość w kontaktach z e-administracją. Tak jak podczas wizyty w tradycyjnym urzędzie – aby urzędnik miał pewność, że my to my – musimy wylegitymować się dowodem osobistym, tak w internecie „legitymujemy się” właśnie profilem zaufanym – tłumaczy minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Profil zaufany ma już 9 mln Polaków

Za pomocą profilu zaufanego można złożyć online wniosek o dowód osobisty, bez wychodzenia z domu zgłosić narodziny dziecka, zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta, Platformy Usług Elektronicznych ZUS, czy konta Mój GOV, wysłać przez internet pismo ogólne do urzędu, czy zgłosić online zbycie lub nabycie pojazdu. To tylko kilka przykładów.

Profil zaufany powstał w 2011 r. Do 2016 r. korzystało z niego ok. 400 tysięcy osób. W większości byli to urzędnicy. Do 1 stycznia 2018 r. z PZ korzystało 1 324 438. Od tego czasu można zaobserwować stały i dynamiczny wzrost zainteresowania e-administracją, a tym samym profilem zaufanym.

Najszybszy sposób na zdobycie profilu zaufanego to założenie go za pośrednictwem banku. Taką możliwość dają PKO Bank Polski SA, Santander, Bank Pekao, mBank, ING Bank Śląskiego, Alior Bank, Millennium Bank, kilkaset banków spółdzielczych oraz platforma Envelo.

Z kolei wczoraj informowaliśmy, że z rządowej aplikacji mObywatel korzysta ponad 2 mln Polaków. Ostatnio dużą popularnością cieszy się między innymi mobilne Prawo Jazdy.