Polacy mają średnio po ok. 3,9 zobowiązań subskrypcyjnych. Najczęściej w modelu abonamentowym kupujemy usługi telekomunikacyjne i telewizyjne (75%), opłacamy rachunki za usługi dla domu, jak dostawy energii elektrycznej, wody czy gazu (69%), składki ubezpieczeniowe (48%) oraz dostęp do platform VoD (42%).

Takie wnioski płyną z nowej edycji raportu „Subskrypcje PL”, opublikowanego przez fundację Digital Poland i firmę Straal we współpracy z Visa, TVN Player, UPC oraz MCI Capital. Badanie przeprowadzono metodą CAWI na reprezentatywnej próbie 2 tys. dorosłych respondentów, którzy w ciągu 12 miesięcy poprzedzających wypełnienie ankiety choć raz dokonali dowolnego zakupu przez internet.

Pełny raport można pobrać tutaj.

Rozkwit subskrypcji jest dopiero przed nami

Na razie aktywność polskich klientów jest dość ograniczona – chodzi o niewielkie zróżnicowanie koszyka wybieranych usług. Co więcej dominują usługi najdłużej dostępne w modelu abonamentowym i o niskim stopniu automatyzacji płatności.

O ile usługi streamingowe typu Netflix i HBO GO nie są nam obce, o tyle rzadziej decydujemy się subskrybować usługi cyfrowe: oprogramowanie komputerowe (22%), dostęp do platform muzycznych (19%), aplikacje/gry mobilne (18%) czy gry komputerowe/na konsolę (15%), jak również członkostwo w klubach fitness (16%), prenumeraty prasowe/serwisy informacyjne (14%), pakiety prywatnej opieki zdrowotnej (14%) czy usługi z szeroko rozumianego segmentu rozrywkowego, jak np. karnety do kina czy teatru (11%).

Niszą pozostają natomiast subskrypcje na produkty spożywcze, np. diety pudełkowe (7%), usługi związane z transportem, np. wynajem długoterminowy samochodu (6%), pudełka z kosmetykami, odzieżą lub akcesoriami (5%) oraz platformy edukacyjne (3%).

Niestety Polacy opłacają swoje zobowiązania abonamentowe najczęściej za pomocą metod stworzonych z myślą o realizacji pojedynczych transakcji. Dominują tradycyjne przelewy online (67%) i szybkie przelewy typu pay by link (45%). Automatyczne płatności kartowe zostały wskazane przez 23% respondentów, czyli mniej niż płatności mobilne BLIK/PeoPay (28%) oraz płatności w placówce/oddziale (36%).

Portfele elektroniczne uzyskały wynik zaledwie 7%. To o tyle dziwne, że właśnie automatyczne płacenie kartą lub za pomocą e-portfela wydaje się najbardziej naturalnym sposobem regulowania należności abonamentowych. Z tego rodzaju płatności chętnie korzystają jednak osoby młode – w wieku 25-34 lat i 18-24 lat.

W obydwu grupach automatyczne płatności kartowe cieszą się popularnością na poziomie powyżej średniej – dla 18-25 (31%), dla 25-34 (26%). Respondenci z obydwu grup chętniej niż pozostali wybierają też płatności mobilne BLIK/PeoPay – odpowiednio 33% i 36% wskazań.