Projekt Aros realizowany obejmował wybór, wdrożenie i zbudowanie kompetencji robotycznej automatyzacji procesów w PZU. Celem zespołu projektowego Aros był wybór oraz wdrożenie najbardziej efektywnych i optymalnych kosztowo rozwiązań RPA.

W pierwszym etapie zespół projektowy wdrożył sześć procesów back i front office oraz popularyzował wiedzę na temat robotyki wewnątrz organizacji. Następnie zrealizowano wdrożenie kolejnych dziesięciu procesów biznesowych, a także zbudowano wewnętrzne kompetencje do utrzymania i rozwoju robotyki w przyszłości. Obecnie PZU w swoich szeregach posiada kilkadziesiąt oprogramowanych wirtualnych maszyn, które pomagają pracownikom PZU. To element insurtechowej rewolucji w polskim sektorze ubezpieczeniowym.

Za realizację tego projektu polski ubezpieczyciel zdobył główną nagrodę w konkursie Efma & Accenture Insurance Awards 2019 w kategorii workforce transformation.

Robotyzacja pozwala zaoszczędzić miliony złotych

Dzięki temu pracownicy zamiast zajmować się powtarzalną administracją i przesyłaniem mejli i przekładaniem papierów z półki na półkę, mogą np. skupić się na lepszej obsłudze klienta.

Robotyzacja może dotyczyć powtarzalnych czynności ( kompletnych procesów biznesowych lub ich fragmentów), których schemat działania możliwy jest do precyzyjnego określenia w postaci kolejnych kroków wykonywanych przez użytkownika. Po przygotowaniu szczegółowej analizy konkretnej sekwencji działań w systemie oraz wyjątków biznesowych możliwe jest przygotowanie scenariuszy działań dla robotów. Obecnie styczność z pracą RPA ma blisko 2 300 pracowników w samym obszarze obługi szkód i świadczeń w PZU.

Robotyczna automatyzacja procesów w PZU wykonuje około 257 000 operacji miesięcznie. Dzięki jej zastosowaniu udało się m.in. skrócić czas obsługi zgłoszeń klientów przyspieszyć realizację powtarzalnych zadań oraz poprawić jakość danych.

Roboty pomagają pracownikom PZU przy obsłudze szkód masowych i błyskawicznym wypłacaniu zaliczek dla poszkodowanych, migrują dane między systemami informatycznymi oraz realizują niektóre z dodatkowych płatności.  W trakcie realizacji jest kolejnych kilka procesów.

Dodatkowo w konkursie Efma & Accenture Insurance Awards 2019 doceniono PZU za portal moje.pzu.pl, który był nominowany w kategorii core insurance transformation.