Analizując 19 największych instytucji pożyczkowych funkcjonujących w Polsce marki User.com i SerwerSMS sprawdziły, jakie jest podejście branży pożyczkowej do ratowania porzuconych formularzy – od momentu rozpoczęcia wypełniania formularza pożyczkowego, poprzez rejestrację i logowanie, aż po finalizację umowy.

Automatyzacja ratowania porzuconych wniosków

Co się dzieje, kiedy klient z jakiegoś powodu porzuca wypełnianie wniosku pożyczkowego? W niemal 40 procentach… zupełnie nic.

Spośród 58 proc. podmiotów, które podejmują działania mające na celu uratowanie porzuconego formularza kredytowego, niemal połowa, bo aż 45,5 proc., dokonuje tego za pomocą jednego wybranego kanału komunikacji. W 1 na 4 przypadków jest to SMS, w pozostałych – call center.

36,4 proc., czyli ponad jedna trzecia podmiotów, które próbują zachęcić Klienta do finalizacji wniosku, korzysta z dwóch kanałów – najczęściej są to email i SMS.

Pozostali ankietowani (18,1 proc.) korzystają w tym celu z większej ilości kanałów – w tym SMS, email, powiadomień Web Push, Pop-Upów czy czatu.

Automatyzacja ratowania porzuconej strony

Podczas gdy jednak tych 58 proc. badanych lendtechów ratuje porzucone wnioski, sytuacja wygląda znacznie gorzej w przypadku porzuconych stron. Ten rodzaj automatyzacji został wdrożony w zaledwie 10,5 proc. firm. Oznacza to, że niemal 90 procent największych podmiotów z branży lendtech w Polsce nie reaguje na porzucenie swojej strony internetowej w innym miejscu, niż wniosek o pożyczkę.

– Branża lend-tech jest mocno konkurencyjna. Sprowadzenie ruchu na stronę i wygenerowanie leadów charakteryzuje się większym kosztem niż w innych branżach. Zadbanie o komunikację on-site i ratowanie porzuconych procesów zakupowych ma w tym przypadku większe znaczenie i uzasadnienie biznesowe – komentuje Mike Korba, CCO&Co-founder User.com.

Lendtech: kanały komunikacji z Klientem

Po jakie kanały komunikacji marketingowej najchętniej sięgają polscy marketerzy z sektora finansowego? Odnotowaliśmy ich 5:

  • SMS

Te dane zaskoczyły nas najbardziej – tylko 1 na 4 badane podmioty komunikuje się z Klientem za pomocą SMS. Zważając na to, że aż 71,5% klientów wskazuje, że chciałoby otrzymywać wiadomości handlowe częściej niż raz w tygodniu.

– Ponad 80% użytkowników po otrzymaniu SMS-a z informacjami handlowymi jest zadowolonych z tego typu treści i nadal będzie je chciała otrzymywać. To konkretny argument za tym, by także w przypadku ratowania porzuconych formularzy wykorzystać personalizowane wiadomości – komentuje Błażej Pawlar, Partnership Manager  SerwerSMS.pl

  • Email

Instytucje finansowe kochają newslettery – do email marketingu i zbierania zapisów na newsletter przyznaje się aż 84 proc. przeanalizowanych biznesów. Dane użytkowników zbierane są głównie w procesie rejestracji, jednak 1 na 10 biznesów używa w tym celu okienek Pop-Up, a 1 na 20 – chatbota.

  • Chat

Z analizy wynika, że 66,7 proc. badanych firm umożliwia na swojej stronie rozmowę za pomocą czatu. 44,2 proc. tych biznesów korzysta z chatbota, 38,5 proc. Z live chatu, a 15,5 proc. posiada oba te rozwiązania.

  • Web Push & Pop-Up

1 na 5 największych lendtechów  w Polsce korzysta z kanału  Web Push – formularze zapisu pojawiają się niemal od razu po wejściu na stronę. Nieco mniej, bo 15,8 proc. badanych firm komunikuje się z klientem za pomocą okienek Pop-Up.

Pełna wersja raportu: https://serwersms.pl/blog/artykul/40-branza-lendtech-ratowanie-porzuconych-formularzy/informacje

Podsumowanie potencjału komunikacji SMS

Fakt, że zdecydowana większość instytucji pożyczkowych i podmiotów z branży lendtech w Polsce stawia na komunikację z klientem za pomocą email marketingu i chatu, nie jest żadnym zaskoczeniem.

Jednak tym, co najbardziej zaintrygowało autorów w wynikach analizy, jest niski poziom reakcji firm na porzucone strony (przypomnijmy – nie robi tego prawie 90 proc. badanych) oraz niezwykle małe zainteresowanie komunikacją SMS, która jest jednym z najlepiej konwertujących kanałów marketingowych.

Według autorów raportu SMS-y mają być idealnym narzędziem, jeżeli chodzi o personalizowany komunikat, ponieważ traktujemy je bardzo osobiście, a 98% wiadomości, które pojawiają się na ekranie smartfona, są odczytywane w ciągu kilku minut. Automatyzacja dodatkowo pozwala skalować ten proces, co jest efektywne np. w przypadku biznesów online.