Bloomberg podaje, że w prawie połowie wszystkich spraw rozpatrzonych i zamkniętych w ubiegłym roku, rzecznik finansowy nakazał Revolutowi zwrócić klientom poniesione straty. Niemniej dane z firm prawniczych reprezentujących klientów fintechu wskazują, że Revolut nadal odrzuca tego typu roszczenia. Liczba skarg na Revoluta miała wzrosnąć w II połowie minionego roku o 35% – do ponad 2,2 tys.

Klienci narzekają na Revoluta. Coraz więcej skarg

Nie tylko Revolut ma odrzucać skargi klientów. Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Payment Systems Regulator w 2022 roku, brytyjskie neobanki Monzo i Starling znalazły się wśród firm o najniższej punktacji w rankingu dotyczącym zwrotu pieniędzy klientom, którzy padli ofiarami oszustw typu APP (authorized push payment). Chodzi o przypadki, w których klient autoryzował transakcje przelewu środków, ponieważ oszuści podawali się za znajomego, bądź członka rodziny.

W październiku bieżącego roku w Wielkiej Brytanii wchodzą w życie nowe przepisy, zgodnie z którymi dostawcy usług płatniczych muszą zwracać pieniądze konsumentom, którzy stali się ofiarami oszustw APP. Regulacje wymogą na dostawcach usług płatniczych zwrot środków do wartości 415 tys. funtów. Koszty zostaną podzielone pół na pół pomiędzy wysyłających i odbierających przelewy

Ostatnio przepisy te zostały skrytykowane przez Payments Association, organizację zrzeszająca brytyjskie firmy płatnicze. Grupa wezwała nowy brytyjski rząd do nałożenia „opłaty technologicznej” na BigTechy, ponieważ to na ich serwisach ma mieć źródło wiele tego typu przestępstw. Brytyjskie fintechy, w tym także neobanki, mają obawiać się uderzenia w ich wyniki finansowe. Firmy apelują do nowego rządu o obniżenie maksymalnej wartości zwrotu środków dla klientów do kwoty 30 tys. funtów.

Przestępstwa mają swoje źródło w social mediach?

Z kolei Revolut kilka miesięcy temu podawał, że w drugiej połowie 2023 roku 77% wszystkich przypadków scamów zgłoszonych przez klientów Revolut w krajach EOG miało swój początek na platformach mediów społecznościowych. W Polsce ten odsetek wyniósł 73%. Fintech zaapelował do rządów państw członkowskich Unii Europejskiej do zmiany podejścia do zwalczania plagi oszustw online.

W kwietniu Revolut opublikował swój pierwszy w historii raport na temat przestępczości finansowej i bezpieczeństwa konsumentów, analizujący trendy oraz dane odnośnie najbardziej szkodliwych metod oszustw w 2023 roku.  Globalnie, liczba oszustw związanych z metodą na zatrudnienie wzrosła w 2023 r. o 1200%, a liczba oszustw inwestycyjnych o 142%.

Ostatnio pisaliśmy, że Tiger Global, globalny inwestor technologiczny i udziałowiec w Mecie, rozważa zakup akcji fintechu Revolut. Według Sky News, Tiger Global jest jedną z kilku stron, które wyraziły zainteresowanie nabyciem większej liczby udziałów w Revolucie. Transakcja miałaby wycenić fintech na 40 mld USD.