Jako redakcja Fintek.pl mieliśmy możliwość przetestować nowe rozwiązanie Visa. Co do zasady ma ono konkurować z BLIKIEM (wspieranym przez Mastercard), więc poprzeczka jest postawiona wysoko. Kartę do Visa Mobile dodajemy z poziomu aplikacji mobilnej Nest Banku. Wybieramy menu „Karty” i klikamy „Dodaj kartę do Visa Mobile”. Następny krok to przepisane kodu, który otrzymamy na podanego maila. Na koniec zatwierdzamy całą procedurę hasłem mobilnym.
A jak wygląda sama płatność? Wystarczy wybrać metodę płatności Visa Mobile, podać numer telefonu i zatwierdzić transakcję hasłem mobilnym w aplikacji Nest Banku. Całe rozwiązanie przypomina BLIKA, z tym, że zamiast kodu BLIK podajemy numer telefonu. Płatność może zająć mniej niż 20 sekund.
Visa Mobile już dostępne dla pierwszych klientów Nest Banku
Polska jest pierwszym krajem na świecie, na którym wdrożono Visa Mobile. W pracach nad jej rozwojem uczestniczyło m.in. Studio Innowacji Visa w Warszawie. Rozwiązanie zostało zaprojektowane z myślą o wyeliminowaniu takich przeszkód, jak ręczne wprowadzanie danych z karty czy konieczność podania pełnego hasła do logowania. Aby zapłacić wystarczy wpisać swój numer telefonu podczas płatności na stronie sklepu czy w aplikacji i zatwierdzić płatność na smartfonie.
Z Visa Mobile będzie można skorzystać za pośrednictwem specjalnie przygotowanej aplikacji lub aplikacji banku, który zintegrował się z usługą. Nest Bank zintegrował się z usługą Visa Mobile, dzięki temu jego klienci mogą korzystać z niej bezpośrednio w aplikacji bankowej.
Jako pierwsi z Visa Mobile mogą korzystać wybrani klienci Nest Banku, którzy wcześniej zapisali się do pilotażu. Pilotaż potrwa do 30 września. Następnie, na przełomie roku Visa Mobile zostanie udostępniona wszystkim klientom Nest Banku.
Visa Mobile to wygodne rozwiązanie. Płatność jest szybka i intuicyjna. Czy uda się im zdetronizować BLIKA? Na razie nie można odpowiedzieć na to pytanie. BLIK funkcjonuje na polskim rynku płatniczym od wielu lat. Na koniec II kwartału bieżącego roku korzystało z niego ponad 8 mln użytkowników, a pierwsi klienci mogą już dokonywać także płatności zbliżeniowych. Wydaje się jednak, że ze względu na tak dużą popularność BLIKA pojawienie się konkurencyjnego rozwiązania było tylko kwestią czasu.
Visa Mobile – bezpieczeństwo przede wszystkim
Rozwiązanie zostało oparte na usłudze Click to Pay (Kliknij, aby zapłacić Visa). Wykorzystuje ono standard EMV Secure Remote Commerce (SRC), stanowiący punkt odniesienia dla płatności kartą w internecie. Metody płatności zgodne z SRC są proste w obsłudze dla klienta i łatwe we wdrożeniu przez dostawców. Standard SRC ma się także przyczynić do niższego odsetka odrzuconych płatności i zmniejszenia liczby transakcji oszukańczych. Wszystko za sprawą tokenów zastępujących wrażliwe dane karty. Co ważne, Visa Mobile to płatność kartą, zatem w razie potrzeby klient ma prawo skorzystać z chargebacku.
– Dzięki Visa Mobile płatności kartą w internecie stają się jeszcze bardziej zbliżone pod względem wygody do transakcji kartowych w sklepach stacjonarnych, a do tego pozostają bezpieczne. estem dumny z tego, że projekt Visa Mobile był wspierany lokalnie przez zespół Studia Innowacji Visa w Warszawie z myślą o polskich konsumentach, którzy są bardzo otwarci na zakupy online i na różne metody płatności. Jednocześnie wierzę, że nasze rozwiązanie ma duży potencjał rozwoju na innych rynkach, na których jesteśmy obecni – mówi Adrian Kurowski, dyrektor Visa w Polsce.