Pożyczkodawcy na całym świecie optymalizują swoje dotychczasowe modele biznesowe w celu sprawniejszej weryfikacji klientów i dostarczenia szybszej decyzji kredytowej. Branża o tak silnej konkurencji jak usługi finansowe musi traktować potrzeby klienta priorytetowo i do każdego z nich stosować indywidualne podejście. UX jest jednym z czynników, które umożliwiają zarówno zdobywanie szerszej i zaufanej bazy klientów, jak i podtrzymanie relacji w przyszłości.

Klient nie musi oczekiwać długich godzin na połączenie z konsultantem i każdorazowo przekazywać informacji o swojej sytuacji finansowej agentowi. Raz zebrane dane klienta posłużą w przyszłości do dalszego budowania relacji i jeszcze lepszego reagowania na jego potrzeby.

Porozmawiajmy o pieniądzach

Chatboty i wirtualni asystenci pomagają markom w edukacji konsumentów. Klienci mogą zadawać pytania e-mailem, używając chatbota lub wypełniając  formularz umieszczony  na stronie. To bezpośredni rezultat poprzedniej fazy czyli skrócenia dystansu między technologią, a jej użytkownikami. Teraz konsumenci chcą korzystać z produktów cyfrowych i mieć pewność, że ich pieniądze są bezpieczne. To powód, dla którego trend ten rośnie z roku na rok.

– W dobie pandemii trend  widoczny jest jeszcze bardziej. Klienci korzystający z technologii finansowych wymagają dostępności do usługi 24/7. Natychmiastowa odpowiedź i szybkie rozpatrywanie wniosku czy reklamacji poprawiają komfort korzystania z produktów finansowych – także na odległość. Rozwój technologii takich jak przetwarzanie języka naturalnego i tworzenie interfejsów API  definiują nowoczesne podejście do pozyskiwania klientów – komentuje Marcin Sikora, Chief Sales Officer w Grupie LOANDO (właściciel pozyczkaportal.pl, loando.pl).

Inteligentna automatyzacja i analiza danych

Fintechy gromadzą duże ilości danych, które wykorzystują w ramach swojej działalności. Firmy zbierają wiele ustrukturyzowanych informacji, zwykle z formularzy, takich jak wnioski o pożyczkę, dokumenty podatkowe i wyciągi bankowe.

Według firmy Gartner, do końca 2024 roku 75 proc.  firm przejdzie z fazy pilotażu do fazy wdrożenia technologii opartych na sztucznej inteligencji, co umożliwi pięciokrotny wzrost strumieni danych i infrastruktury analitycznej. Z tego względu bardziej efektywne zarządzanie wszystkimi zebranymi danymi będzie ważnym celem dla branży lendtech w 2021 roku. Posiadanie dostępu do szerokiego zakresu danych jest niezbędne do identyfikacji możliwości, optymalizacji oraz automatyzacji podstawowych produktów i usług.

Coraz więcej firm, w związku z całkowitym przeniesieniem działalności do sieci, decyduje się także na wdrożenie rozwiązania jakim jest screen scraping, czyli weryfikację potencjalnych klientów za pomocą aplikacji. Ich działanie opiera się na uzyskaniu informacji o koncie bankowym klienta dzięki zalogowaniu się przez niego do bankowości elektronicznej.

Metoda ta pozwala na szybsze sprawdzenie historii klienta niż w przypadku przelewu weryfikacyjnego, którego zaksięgowanie jest uzależnione od harmonogramu sesji bankowych.  Screen scraping daje możliwość  dogłębnej analizy zdolności kredytowej potencjalnego klienta. Nie musi on wypełniać wniosków, ani dostarczać żadnych dokumentów potwierdzających dochody, ponieważ proces ten odbywa się poprzez aplikację. Jego zadaniem jest jedynie zalogować się do bankowości mobilnej. To w znacznym stopniu umożliwia przyspieszenie weryfikacji i  zamknięcie procesu kredytowego.

Współpraca cyfrowa wewnątrz organizacji

Zmiany  w funkcjonowaniu branży lendtech nie dotyczą jedynie “zewnętrznych” aspektów funkcjonowania firmy. Badaniem IDG dotyczące trwałego wpływu pandemii COVID-19 na biznes, od stycznia 2021r. wskazuje, że już ponad 40 proc. pracowników przeszło na system pracy zdalnej na zasadzie półstałej.

– Organizacje finansowe nadal potrzebują narzędzi cyfrowych w celu zapewnienia bezpiecznego dostępu do plików i ułatwienia współpracy w ramach organizacji. Bez dedykowanych rozwiązań do zarządzania dokumentami, pracownicy są często zmuszeni uciekać się do rozwiązań programowych innych firm, które mogą szybko naruszyć bezpieczeństwo danych i zwiększyć prawdopodobieństwo błędów. Wewnętrzna integracja tych funkcji może pomóc firmom w bezpiecznym przechowywaniu wszystkich dokumentów i plików – komentuje Marcin Sikora, Chief Sales Officer w Grupie LOANDO (właściciel pozyczkaportal.pl, loando.pl).