Rynek aplikacji pobił rekordy popularności w 2017 roku

Piotr Koperski
Piotr Koperski
#Technologie
Opublikowano: 28 września 2018 Aktualizacja: 2 maja 2019

Jak wynika z raportu App Annie użytkownicy pobrali 175 miliardów aplikacji mobilnych, wydając 86 miliardów dolarów. Spędzają też o półtora miesiąca więcej, używając tych aplikacji, niż w 2015 roku.

Jak pokazują analizy, rynek aplikacji wzrósł pod każdym względem. Klienci pobrali o 60% więcej aplikacji niż miało to miejsce dwa lata temu. Odpowiada to prawie dwóm aplikacjom pobieranym co miesiąc przez każdego mieszkańca Ziemi. Dochody twórców aplikacji zwiększyły się o 105%. Użytkownicy spędzili na ich użytkowaniu o 30% więcej czasu niż w 2015 roku. Średnio konsumenci każdego dnia korzystają z aplikacji mobilnych przez prawie 3 godziny. Pełen raport App Annie można pobrać tutaj, po wcześniejszym zalogowaniu.

Położenie ma znaczenie

Rynki wschodzące, takie jak Indie i Brazylia, znajdują się na wczesnym etapie rozwoju telekomunikacyjnego. Przyrost nowych klientów pobierających aplikacje cały czas rośnie, ponieważ są to produkty nieznane, a przede wszystkim słabo dostępne ze względu na zdecydowanie gorszą infrastrukturę mobilnego Internetu. Na dojrzałych rynkach zachodnich aplikacje stały się kluczowe dla użytkowników, ale za to pojawił się efekt spowszednienia. Amerykanie i Europejczycy stali się wymagającymi konsumentami szukającymi ciągłych nowości na rynkach.

Chiny to opowieść o dwóch rynkach. Miasta rozwinięte, takie jak Pekin, Szanghaj, Hangzhou i Chengdu, posiadają szybkie i mobilne łącza internetowe, podobnie jak świat Zachodu. Dlatego osiągnęły zaawansowane poziomy dojrzałości aplikacji i generują znaczące przychody dla ich wydawców. Uboższe rejony Chin, czyli obszary wiejskie czy „małe miasta,” nie posiadają infrastruktury w ogóle. Większość mieszkańców nie ma komórki i nie umie się nią posługiwać.

pobrania aplikacji ogólnie lata 2015 do 2017

Branża Fintech daje czadu

Największym wygranym dostępności mobilnej na świecie stają się aplikacje oferujące rozwiązania fintechowe. W dużej mierze jest to pole do popisu dla startupów, które mogą szybko dostrzec pojawiające się nisze rynkowe i zaproponować niekonwencjonalne rozwiązania, a programiści mają coraz większy wpływ na marketing aplikacji. Dzięki ich aplikacjom firmy z branży Fintech są już w stanie zaoferować wygodny, usprawniony dostęp do różnych usług bankowych oraz płatności.

Aplikacje finansowe to zdecydowanie największy beneficjent wzrostu rynku i wykorzystania aplikacji mobilnych. Obejmują one takie rozwiązania jak agregacja kont, płatności i zarządzanie inwestycjami. Przykładem są aplikacje Google Pay i Apple Pay. Funkcja Apple’a peer-to-peer to konkurent tradycyjnych płatności, do którego można uzyskać dostęp za pomocą iMessage lub asystentów głosowych typu Siri czy Alexa. Inne najbardziej popularne aplikacje tego segmentu to AliPay, PayPal, czy Samsung Pay. Szczególnie na rynku chińskim popularnością cieszy się WeChatPay.

pobrania aplikacji ogólnie 2017 z podziałem na kraje

Bankowość mobilna zyskuje

Nie można też zapominać o tradycyjnych aplikacjach bankowych. Tu największą popularnością światową szczycą się aplikacje Barclays, LloydBank, Sparkasse, HSBC. Za inwestycje odpowiadają Nutmeg, Acom czy Ant Finance. Chcąc zapanować nad swoimi finansami i budżetem, najwięcej osób korzysta z Zaim, Linxo, 51 keepera, oraz Money Forward. Chcąc się ubezpieczyć i być w zgodzie ze światowymi trendami, użyjemy DB Insurance, Samsung Direct, czy Pingan Life Insurance.

Nie można przy tym zapomnieć, że największe rynki dla aplikacji mobilnych to Chiny i Indie, stąd niektóre z tych aplikacji mogą być dla polskiego użytkownika nieznane. Firmy fintechowe konkurują z tradycyjną bankowością, oferując nietuzinkowe rozwiązania w obsłudze pełnego pakietu usług bankowości detalicznej oraz prywatnej. Stają się tym samym równorzędnym partnerem lub konkurentem banków.

Aplikacje finansowe potwierdzają ogólnoświatowe trendy. Rozwijają się rynki wschodzące, takie jak azjatyckie tygrysy, które zainwestowały pieniądze w najnowsze rozwiązania technologiczne. Fenomenem rozwoju mobilnej bankowości stała się Brazylia, która notuje najszybszy rozwój tego typu aplikacji na świecie. Wynika to z inwestycji w tę gałąź gospodarki. Pozycja zachodu jest stabilna, podobnie jak w innych rodzajach aplikacji.

Inne branże „dają radę”

Poza aplikacjami finansowymi, do najpopularniejszych na świecie należą aplikacje społecznościowe oraz platform zakupowych i lojalnościowych, jak popularna w Polsce aplikacja Rossmann. Platformy zakupowe to przede wszystkim AliExpress, Amazon, Zalando, Ebay, Shopee. Społecznościowe to Facebook, WhatsApp, WeChat, Messenger, Instagram. Facebook to też najbardziej popularna aplikacja na świecie (wg liczby miesięcznych użytkowników). W Polsce najwięcej użytkowników w ciągu miesiąca ma Facebook Messenger. W pierwszej dziesiątce znajdziemy też Allegro, Jakdojadę oraz mBank. Jeżeli chodzi o gry, w Polsce wygrywa Pokemon Go.

Najbardziej popularne aplikacje w poszczególnych działach na świecie

  • Gry – Honour of Kings
  • Video (short/life) streaming – YouTube
  • Video (film ) – Tencent Video, Crunchyroll, Netflix
  • Video TV – UFC, NBA
  • Travel – Jalan, Skyscanner, CouchSurfing, Uber, Booking.com, GoogleMaps, Airbnb

Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

rynek-marketingu-aplikacji-pobil-rekordy-popularnosci-w-2017-roku