Takie dane prezentuje firma analityczna IDC. Dobre wyniki sprzedaży w Q4 mają mieć związek z pojawieniem się nowych modeli urządzeń ubieralnych oraz nowych smartfonów, połączonych z wearables – sprzedawcy oferowali do nich na przykład opaski, czy smartwatche. Warto pamiętać, że wieloma z takich urządzeń można płacić – na przykład Apple Pay w Apple Watchach, czy Garmin Pay w zegarkach Garmina. W sumie w całym 2018 roku wzrost sprzedaży sprzętu ubieralnego wyniósł 27%.

W 2018 roku sprzedano 127 mln urządzeń ubierlanych

Urządzenia ubieralne to przede wszystkim smartwatche, inteligentne opaski, czy rożne rodzaje innowacyjnych słuchawek – na przykład słuchawki bezprzewodowe, pozwalające na dostęp do asystenta głosowego. Najpopularniejszymi przedstawicielami kategorii wearables pozostają smartwatche, które w IV kwartale 2018 miały 34% udziału w rynku, a ich sprzedaż wzrosła o 55%. Drugie miejsce należy do opasek, posiadających 30% rynku – głównie za sprawą Xiaomi, Huaweia i Fitbita. Z kolei udział innowacyjnych słuchawek w całym sektorze urządzeń ubieralnych to 22%, ale ich sprzedaż wzrosła aż o 66%.

Na rynku wearables niepodzielnie króluje Apple, które w całym zeszłym roku sprzedało 46 mln takich urządzeń. Drugie miejsce należy do Xiaomi (23 mln), a trzecie do Fitbita (14 mln) – chociaż chrapkę na najniższy stopień podium ma Huawei (11 mln), notując ogromne wzrosty sprzedaży na poziomie 150%. Listę Top5 zamyka Samsung (10 mln).

Interesujące są też dane za sam IV kwartał 2018 roku. W Q4 Apple sprzedało ponad 16 mln urządzeń ubieralnych, z czego 10,5 mln stanowiły Apple Watche. Z kolei drugie na liście Xiaomi dostarczyło klientom 7,5 mln wearables, gdzie 30% należało do opaski Mi Band 3. Trzecie miejsce zajmuje inny potentat z Państwa Środka – Huawei, z wynikiem 5,7 mln.

Warto jednak zwrócić uwagę na dynamikę wzrostu sprzedaży chińskich firm. Xiaomi w Q4 zanotował wzrost sprzedaży rok do roku na poziomie 43%, a Huawei aż 248%. Dobrą dynamiką wzrostu może pochwalić się także Samsung, którego sprzedaż wzrosła o 105% rok do roku. Koreańczycy w IV kwartale 2018 dostarczyli na rynek 4 mln urządzeń ubieralnych.