– Mamy wrażenie, że banki coraz częściej wprowadzają tzw. planowe techniczne przerwy w świadczeniu usług. Wydaje się, że coraz więcej jest też informacji o awariach. Jest to niepokojące zjawisko szczególnie w dobie epidemii, kiedy coraz więcej naszych aktywności, również finansowych, prowadzimy w sferze online. Dlatego zdecydowałem się wysłać zapytanie do banków, by poznać skalę tego zjawiska i ewentualnie podjąć inicjatywy zmierzające do jego  zminimalizowania – poinformował dr hab. Mariusz Jerzy Golecki, Rzecznik Finansowy.

Rzecznik Finansowy zajmie się awariami bankowymi

Zgodnie z danymi Fintek.pl w 2019 roku doszło do około 40 awarii bankowych – mowa tutaj o incydentach odczuwalnych dla klienta. Chodzi przede wszystkim o brak możliwości logowania do aplikacji i serwisu transakcyjnego oraz niedziałające przelewy, czy płatności przy użyciu kart. Awarie nasilają się zwłaszcza w okolicy 10. dnia miesiąca, kiedy większość Polaków otrzymuje pensje i płaci rachunki. O teog typu problemach można przeczytać w naszej zakładce awarie bankowe.

W swoim wystąpieniu skierowanym do instytucji sektora bankowego Rzecznik Finansowy pyta o dostępność usług i obsługi klienta w tzw. zdalnych kanałach, tj. dostęp przez Internet, przez Call Center i przez bankomaty oraz wpłatomaty. Rzecznik chce również poznać zasady określające sposób postępowania banku w przypadku wystąpienia awarii bądź innej sytuacji nadzwyczajnej oraz  planowej przerwy w funkcjonowaniu systemów teleinformatycznych (np. przerwy techniczne) skutkującej zaprzestaniem dostarczania usług klientom.

– Sposób komunikacji z klientami w takich sytuacjach jest niezmiernie ważny. Wiemy, że przestępcy wykorzystują taki pretekst np. do wyłudzenia od klientów danych potrzebnych do logowania. Dlatego chcemy zidentyfikować najlepsze praktyki w tym obszarze – mówi Mariusz Golecki.

Otrzymane wyniki kwerendy pozwolą Rzecznikowi Finansowemu na ocenę skali zjawiska, jakim są przerwy w dostępności usług bankowych. W zależności od jej wyników Rzecznik Finansowy podejmie decyzję dotyczącą dalszych kroków formalnych lub prawnych – czytamy w komunikacie.

Na koniec przypomnijmy, że już niedługo większość kompetencji Rzecznika Finansowego przejmie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Rządzący uzasadniają taką zmianę tym, że obecnie znaczna część kompetencji prezesa UOKiK ma być powielana przez urząd Rzecznika Finansowego.