W IV kw. 2019 roku Spotify pod przewodnictwem Daniela Ek’a odnotował 84,8 mln USD straty operacyjnej wobec 94 mln zł zysku w 2018 roku. Przychody kwartalne wzrosły do 2 mld dolarów – a więc o 24% względem analogicznego okresu. Firma odnotowała też wzrost kosztów operacyjnych aż o 80% do kwoty 607 mln dolarów.

Muzyka, podcasty i 3 miesiące za darmo w Spotify

Liczba użytkowników płatnych subskrypcji Spotify wzrosła powyżej oczekiwań – na koniec 2019 roku spodziewano się 120 mln subskrybentów płatnych i łącznie 250 mln aktywnych miesięcznych użytkowników. Ostatecznie liczby te wzrosły odpowiednio do 124 mln i 271 mln. Jedną z przyczyn jest akcja promocyjna, która zakłada, że pierwsze 3 miesiące płatnej subskrypcji są darmowe. Daniel Ek zwrócił uwagę na rosnącą popularność podcastów – liczba przesłuchanych godzin zwiększyła się o 200% w ciągu roku.

Jeśli jesteś zainteresowany podcastami o fintechu to przesłuchaj serii Podcasty Sfintechowani, które są dostępne także na Spotify.

Rynek dosyć chłodno przyjął wiadomość o wynikach finansowych – po upublicznieniu informacji w środę 5 lutego akcje Spotify staniały o 4,5% do poziomu 146 dolarów. Do piątku cena praktycznie powróciła do poziomu sprzed wyników i obecnie wynosi ponad 153 dolary. Rynkowa wartość spółki szacowana jest na 27 mld dolarów. Prawdopodobnie liczba płatnych subskrybentów na koniec I kw. 2020 roku wyniesie przynajmniej 143 mln osób. W tej sytuacji firma spodziewa się, że powróci na ścieżkę rentowności.

Spotify ma najwięcej użytkowników. Firma osiąga 2 mld dolarów przychodów kwartalnie

Dla porównania Apple Music ma ok. 60 mln płatnych użytkowników, Amazon Music – ok. 55 mln, YouTube Music ok. 20 mln, Deezer ok. 7 mln. Większość aplikacji oferujących płatną subskrypcję za usługi audio stosuje promocję „3 miesiące gratis”. Przeciętny koszt abonamentu w wersji podstawowej waha się od 20 zł do 30 zł.

Muzyka w aplikacji w formie płatnego dostępu do streamingu to prekursor ekonomii subskrypcji. Liczba usług tego rodzaju rośnie – zarówno w odniesieniu do muzyki, podcastów, audiobooków (Audioteka, Storytel) tudzież filmów i seriali (Netflix, HBO GO, Amazon Prime) czy nawet subskrypcji na hulajnogi elektryczne (LimePass), albo płatnej subskrypcji Tindera, tworzy popyt także na usługi fintech m.in. na rozwiązania umożliwiające wygodne zarządzanie subskrypcjami czy elektroniczne portmonetki umożliwiające szybką rejestrację i dokonanie autoryzowanej płatności.