Pandemia dała się we znaki producentom smartfonów. Jak do tej pory rynek raczej rósł – zdarzały się gorsze okresy, ale 20% spadki sprzedaży nie śniły się nawet w najgorszych snach analityków. To drugi kwartał tak słabej sprzedaży – w I kw. również zaliczono 20% obniżki. Pamiętajmy, że pandemia w Azji zaczęła się wcześniej. Naturalnie największy wpływ na spadki ma pandemia koronawirusa – w czasie dużej niepewnoście ekonomicznej konsumenci odkładają zakup nowych urządzeń na bardziej sprzyjający okres.

Gartner II kw

W II kw. 2020 roku sprzedano 295 mln nowych smartfonów – to o 75 mln mniej niż przed rokiem. Największy spadek odnotował Samsung, który sprzedał 54 mln urządzeń – 20 mln urządzeń mniej niż rok wcześniej. Koreański gigant technologiczny odnotował też największy spadek procentowy – ponad 27%. Na drugim miejscu pod względem spadków znalazło się chińskie Xiaomi, które sprzedało 26 mln urządzeń wobec 33,2 mln przed rokiem. Co interesujące, w I kw. Xiaomi odnotowało wzrost, ale jak widać – firmie nie udało się obronić przed spadkami.

Innych chiński gigant Oppo sprzedał o 15% mniej urządzeń – „jedynie” 23,6 mln wobec 28 mln w II kw. 2019 roku.

Symboliczny spadek sprzedaży Apple

Najmniejszy spadek odnotował Apple. Wręcz symboliczny, bo wynoszący raptem 0,4%. Amerykański gigant, którego wycena przekroczyła już 2 bln USD, w II kw. 2020 roku sprzedał 38,3 mln smartfonów – jedynie 130 tys. mniej niż przed rokiem.

Sprzedaż Huawei spadła też nieznacznie, bo o 6,8%. Gigant sprzedał 54,1 mln urządzeń – wobec 58 mln rok temu. Firma posiada 18,4% udział w rynku smartfonów – do lidera, czyli Samsunga brakuje jej jedynie 0,2 p. proc. Oznacza to, że Huawei w II kw. od pozycji największego producenta smartfonów na świecie dzieliło jedynie ok. 600 tys. urządzeń.

/LP