Rozgłośnie radiowe żyją m.in. z reklam. Nie ma zatem zaskoczenia w tym, że spora część czasu antenowego to reklamy różnych produktów i usług. Niektórzy lubią ich słuchać, a inni zrobiliby wszystko, by ich nie było – nawet zapłacili. W tym kierunku idą właśnie usługi streamingowe, które coraz częściej oferują swoim klientom możliwość słuchania nie tylko muzyki, ale również podcastów.

Podcasty to przyszłość?

Lider usług streamingu audio online, czyli Spotify w maju 2019 roku zaprezentował światu urządzenie Car Thing, którego celem ma być zbieranie informacji o tym jak kierowcy i ich pasażerowie słuchają audycji radiowych i muzyki.  Car Thing na razie dostępne będzie dla amerykańskich użytkowników Spotify. Urządzenie, które łączy się ze smartfonem oraz radioodtwarzaczem w samochodzie docelowo będzie można obsługiwać głosowo np. wydać komendę – „Hey Spotify, uruchom proszę podcast o fintechu”.

Zdaniem wielu ekspertów podcasty to przyszłość. Kiedyś to słuchacze nagrywali swoje ulubione audycje by ich później odsłuchać (często wielokrotnie, niektóre mają nawet status kultowych). Teraz robią to za nich rozgłośnie radiowe, które albo same posiadają odpowiednie aplikacje albo umieszczają podcasty na specjalnych platformach. Kontent przestaje być dodatkiem do reklam, a to dobra wiadomość dla twórców. Zwłaszcza, że modele płatności za te usługi opierają się o subskrypcje.

Problemy to wygoda, bezpieczeństwo, stare auta i niskiej jakości sprzęt

Idea słuchania podcastów w samochodzie jest piękna i prawdopodobnie to właściwy kierunek rozwoju, ale problemem jest wygoda. Pierwszy kłopot to możliwość wygodnego sparowania smartfona z radiem. Nie każdy samochód, szczególnie starsze modele, posiada funkcję łączenia przez bluetooth lub bardziej analogowo przez łącze aux. Z kolei transmitery FM w większości przypadków to pieniądze wyrzucone w błoto. Drugi kłopot to nawigacja – ciężko jest jednocześnie prowadzić samochód i szukać w telefonie odpowiedniego podcastu. Asystenci głosowi wciąż nie są tak rozwiniętą technologią, by mogła ona spełniać oczekiwania użytkowników w zakresie wygodnego przeszukiwania zasobów muzyki i podcastów, szczególnie w j. polskim.

Być może rozwiązaniem dla tych problemów jest stworzenie specjalnych urządzeń (nie licząc oczywiście tych instalowanych fabrycznie w samochodach), które pozwolą na wygodne korzystanie z usług streamingu podcastów online. Rynek jest spory – ok. 10 mln Polaków codziennie dojeżdża do pracy samochodem. Spory odsetek z nich słucha radia i zapewne większość z nich wolałaby więcej treści i muzyki niż reklam suplementów diety.

Na Fintek.pl również przygotowujemy podcasty, które dostępne są tutaj. Niebawem udostępnimy Państwu również podcast z przedstawicielem BLIKA.