Sztuczna inteligencja w natarciu. Wartość branży wyniesie 72 mld dolarów

Piotr Koperski
Piotr Koperski
#Sztuczna Inteligencja
Opublikowano: 11 września 2018, 15:33 Aktualizacja: 1 maja 2019, 23:40

Kooperacja pomiędzy ludźmi a maszynami – zwiększy wydajność pracowników oraz przyspieszy rozwój produkcji. Nowy raport „Exponential technologies in manufacturing” opracowany przez Deloitte we współpracy z Singularity University wykazuje, że sztuczna inteligencja będzie motorem napędowym nowych rozwiązań w przemyśle światowym. Eksperci sądzą, że rynek SI  będzie rósł w tempie 55,1% rok do roku, by już w 2021 r. osiągnąć wartość 72 miliardów dolarów.

Raport Deloitte informuje, że kolejne lata to czas rewolucji przemysłowej, którego motorem napędowym będą nowe technologie. Przedsiębiorstwa dzięki nim staną się konkurencyjne poprawią swoją pozycję na rynku. Monopoliści przemysłowi z całego świata podążają za trendem, dążąc do integracji świata fizycznego z cyfrowym.

Inwestują w inteligentne fabryki ,innowacyjny sprzęt, czujniki, Internet rzeczy, zaawansowane oprogramowanie i analizę Big Data. Pragną ulepszyć procesy i poprawić komunikację pomiędzy konsumentami, dostawcami i producentami.

Pełny raport można pobrać tutaj.

Kierunek na Przemysł 4.0

Sztuczna Inteligencja wymieniona jest jako kluczowa technologia, która w najbliższych latach ma przyczynić się do rozwoju  przemysłu. Kluczowe przy jej postępie, jest gromadzenie i badanie wielkich baz danych, które przyczynią się do ich monetyzacji.

Rolą sztucznej inteligencji jest działanie tam, gdzie analiza danych wykracza poza ludzkie możliwości, ponieważ ich liczba jest zbyt wysoka, a struktura zbyt złożona.

Polska odstaje od reszty Europy

Innowacje Technologiczne oparte o sztuczną inteligencję podbijają zachodnie fabryki. Rozwój w naszym kraju będzie wolniejszy, ponieważ nasze przedsiębiorstwa wciąż nie wdrożyły koncepcji Przemysłu 4.0 i pozostają daleko z tyłu analizie cyfrowych danych.

Niedawny raport ASD consulting pokazuje zapaść polskiego przemysłu w tej dziedzinie. Większość rodzimych przedsiębiorców (84 %) zbiera dane ręcznie, a co czwarty zapisuje i kataloguje je w formie papierowej.

Nowoczesne narzędzia takie jak: systemy skanowania i kody kreskowe, wprowadziło jedynie 16 proc. badanych, a zautomatyzowane procesy zbierania cyfrowych danych z procesu produkcyjnego niespełna 12 % badanych.

Teoria a praktyka

Samo zbieranie danych to wstęp do działania, druga faza jest równie ważna. Automatyzacja tego procesu jest także istotna, aby uzyskać efekt finalny. Minie sporo czasu zanim otrzymamy „synergię”, między ludźmi a botami. Reprezentacja producentów, którzy inwestują w  rozwój SI, pomału i systematycznie rośnie. Zaliczamy do nich liderów m.in. Siemensa i General Electric. Na rynek wchodzą także mniejsze firmy oraz startupy.

O tym, że na integrację inteligentnych robotów z ludźmi przyjdzie nam jeszcze sporo poczekać świadczy również badanie „2017 Deloitte Global Human Capital Trends”. Wynika z niego, że 41 proc. firm w pełni wdrożyło technologie kognitywne lub uczyniło w tym kierunku znaczące kroki, jednak zaledwie 17 proc. dyrektorów zarządzających deklaruje gotowość do wspólnej pracy ludzi i robotów.

Robotyka nie taka straszna

Rozwój i automatyzacja nie pozbawi ludzi pracy, ale wręcz przeciwnie wzmocni ich wydajność i procesy myślowe. Twórcy raportu prognozują, że czeka nas przyszłość, w której ludzka inteligencja i sztuczna będą komplementarne. Proste czynności spadną na maszyny, podczas gdy pracownicy zajmą się tym co kreatywne, wymagające krytycznego podejścia, przewidywania i empatii. Roboty to tylko maszyny, więc wymagają napraw. Człowiek zatem zwycięża.


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

sztuczna-inteligencja-wchodzi-do-gry-wartosc-branzy-w-2021-roku-wyniesie-72-mld-dolarow