Oczywiście przyjemnie czyta się informacje o sukcesach polskiego fintechu, jakim bez wątpienia jest Polski Standard Płatności, operator BLIKA. Informacje o kolejnych rekordach stają się już jednak nieco nużące – nikogo nie dziwi, że BLIK notuje świetne wyniki. Teraz czas na kolejny krok, którym będzie możliwość płatności zbliżeniowych i to nie tylko w Polsce, ale na całym świecie. Czekamy także na wprowadzenie międzynarodowych przelewów na numer telefonu.

BLIK zbliżeniowy – kiedy wdrożenie?

Jeszcze w lutym Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności zapowiadał, że zbliżeniowy BLIK pojawi się w połowie 2019 roku – najprawdopodobniej pod koniec II kwartału. Nie wiadomo czy uda się dochować terminu, ale mamy nadzieję, że zbliżeniowy BLIK to kwestia maksymalnie 1-2 miesięcy. Wprowadzenie takiej funkcjonalności będzie możliwe dzięki porozumieniu na linii PSP – Mastercard. Zbliżeniowym BLIKIEM zapłacimy we wszystkich terminalach akceptujących bezstykowe transakcje kartami Mastercard. Jak ma to działać od strony technicznej? Na razie nie wiadomo. O ostatecznym kształcie technologii contactless BLIK zadecydują banki.

Pracę nad międzynarodowymi przelewami na numer telefonu BLIK są nieco mniej zaawansowane. Na początku marca PSP poinformował o testowej integracji z systemem Standardised Proxy Lookup service (SPL). Dzięki temu w dalszej perspektywie możliwe będzie przesłanie środków na przykład z Niemiec do Polski, znając tylko numer telefonu odbiorcy. Na wdrożenie trzeba jednak jeszcze poczekać, ponieważ wymaga ono zmian regulaminowych po stronie systemu BLIK oraz banków, które są jego uczestnikami.

No dobrze, zatem na koniec wróćmy do wyników BLIKA. Blisko 30 mln transakcji zrealizowanych przy zakupach internetowych, to 75% wszystkich transakcji. Drugim najchętniej wykorzystywanym sposobem na korzystanie z BLIKA są wypłaty z bankomatów – było ich w tym czasie 4,7 mln (12% ogółu). Płatności w tradycyjnych terminalach było 2,8 mln, a użytkownicy wykonali 2,6 mln przelewów na numer telefonu.

W pierwszym kwartale Polacy wykonywali średnio 443 tys. transakcji BLIKIEM dziennie. Dla porównania – w tym samym okresie ubiegłego roku było to 158 tys. W najlepszym dniu kwartału odnotowano 600 tys. transakcji – to najlepszy, pojedynczy dzień w historii BLIKA. W internecie użytkownicy płacą średnio 331 tys. razy dziennie, realizują 52 tys. wypłat z bankomatu, 31 transakcji w terminalach oraz 29 tys. przelewów na numer telefonu BLIK.