Polacy coraz chętniej sięgają po wirtualne koszyki. Jak wynika z danych Tpay, zawartych w trzeciej części raportu „Jak Polacy kupują online 2024/2025”, 84% z nich kupuje online raz w miesiącu lub częściej. Jednocześnie uważnie dokonują wyboru sklepu, kierując się przede wszystkim korzystną ceną i kosztami dostawy (odpowiednio 55% i 44% badanych).
Finalizacja transakcji i płatność to kluczowy element całego procesu, a Tpay po raz czwarty zbadał preferencje polskich e-konsumentów w tym zakresie. Tylko 3% badanych wskazało, że nie ma ulubionej metody płatności online i jest im obojętne, w jaki sposób płacą za zakupy. Pozostali mają jasno sprecyzowane preferencje, co stanowi klarowne wyzwanie dla właścicieli e-sklepów.
Czytaj także: 19% kupujących w sieci zostało oszukanych w 2024 roku
Podium ulubionych e-płatności bez zmian
Analiza ulubionych metod płatności e-konsumentów po raz kolejny pokazała, że skład podium, w porównaniu do poprzednich lat, jest niezmienny. BLIK, karty płatnicze i przelewy online to liderzy cieszący się największym zaufaniem konsumentów. W dwóch ostatnich edycjach badania na drugie miejsce wysunęły się płatności kartą płatniczą, a BLIK stale zajmuje pierwszą lokatę.
Popularność płatności 6-cyfrowym kodem jest ogromna; jak ulubioną metodę wskazuje ją 58% respondentów, podczas gdy karty płatnicze i przelewy online (Pay-By-Link) – po 11%.To także rozpoznawalna marka: 98% e-konsumentów zna ją choćby ze słyszenia.
Każdy znajdzie płatności dla siebie
Choć BLIK jest niekwestionowanym liderem, to warto zauważyć, że jego popularność różni się w zależności od grupy wiekowej. Wśród najmłodszych konsumentów (18-24 lata) BLIK jest wybierany przez aż 75% badanych. Jednak wraz z wiekiem jego popularność maleje. W grupie 55+ BLIK jest wybierany już tylko przez 40% respondentów. To pokazuje, że młodsze osoby są bardziej otwarte na nowoczesne metody płatności, podczas gdy starsi konsumenci częściej sięgają po tradycyjne rozwiązania.
Wpływ na preferencje metod płatności ma też częstotliwość zakupów w sieci. W przypadku osób kupujących codziennie lub prawie codziennie, BLIK jest wybierany przez 67% respondentów, a kupujący raz do roku lub rzadziej, najchętniej sięgają po przelew online lub BLIKA ( po 30%).
Również płeć może mieć znaczenie przy preferencjach płatniczych: kobiety nieco chętniej płacą BLIKIEM i za pośrednictwem przelewów online, zaś mężczyźni częściej wybiorą płatność kartą płatniczą. Co ciekawe, brak ulubionej metody płatności deklaruje 4% mężczyzn: dwukrotnie więcej, niż kobiet.
Dane Tpay wskazują również na rosnące znaczenie płatności ratalnych i odroczonych. W porównaniu z 2023 rokiem, odsetek konsumentów korzystających z tych metod płatności wzrósł. Udział płatności odroczonych zwiększył się z 16% do 25%, a ratalnych z 17% do 22%.