Już teraz ubezpieczyciele korzystają z tak zwanych chatbotów, odpowiadających na pytania klientów oraz poszkodowanych. Z czasem ta technologia będzie się jeszcze rozwijać – także w kierunku zautomatyzowanej likwidacji szkód – uważają eksperci porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

W przypadku wyznaczania ceny ubezpieczenia OC/AC/NNW, zastosowanie sztucznej inteligencji nie musi się ograniczać do pozyskiwania wymaganych informacji od klienta (poprzez chatbota). Mechanizmy AI pozwalają lepiej wyliczać składkę komunikacyjną na podstawie liczby przejechanych kilometrów (ang. pay-as-you-drive) oraz sposobu jazdy (pay-how-you-drive).

Wycena szkód szczególnie ciekawym obszarem

Jeszcze ciekawiej prezentują się perspektywy wykorzystania sztucznej inteligencji do likwidacji szkód komunikacyjnych. Pionierem jest japoński ubezpieczyciel Tokio Marine, który od wiosny 2020 roku korzysta z rozwiązań firmy Tractable. Mowa o oprogramowaniu, które na podstawie zdjęć nadesłanych przez klienta ocenia poziom uszkodzeń pojazdu i podaje wstępną wycenę szkód. Narzędzi do wizualnej identyfikacji szkód zaczęli również używać krajowi ubezpieczyciele – PZU, Warta oraz Beesafe.

W przypadku rekonstrukcji wypadków, na uwagę zasługuje przedsięwzięcie izraelskiej firmy Nexar oraz japońskiego ubezpieczyciela Mitsui Sumitomo Insurance. Te dwa przedsiębiorstwa opracowały bazujący na sztucznej inteligencji system rekonstrukcji wypadków. Program wykorzystuje ujęcia z kamer samochodowych oraz dane z czujników ruchu. Raport z wypadku wygenerowany przez sztuczną inteligencję jest niemal od razu gotowy do wysłania ubezpieczycielowi. Firma ubezpieczeniowa bazując na gotowej analizie szybciej przystępuje do likwidacji szkody.

Profesjonalni agenci nadal potrzebni

Rozwój sztucznej inteligencji nie zagraża pozycji doświadczonych i wszechstronnych pośredników ubezpieczeniowych. Choć agenci, którzy sprzedają wyłącznie proste i łatwo porównywalne ubezpieczenia, takie jak OC, na pewno będą musieli zaadaptować się do zmian poszerzając swoją ofertę lub przebranżawiając się. Sprawa ma się jednak zupełnie odmiennie w przypadku doradców, którzy sprzedają bardziej złożone ubezpieczenia, takie jak na życie i zdrowie oraz pełnią ważną, doradczą rolę dla klientów. Tacy agenci ubezpieczeniowi mogą spać spokojnie i dalej rozwijać swój biznes wykorzystując sztuczną inteligencję do automatyzowania niektórych elementów swojej pracy.