Urząd zadzwoni i napisze do obywatela. Sejm przyjął nowe przepisy

Fintek
Fintek
#govtech
Opublikowano: 17 października 2019, 10:17 Aktualizacja: 17 października 2019, 11:41

Sejm uchwalił nowelizację Ustawy o informatyzacji, która wprowadza Rejestr Danych Kontaktowych. To miejsce, w którym obywatele mogą dobrowolnie podać swój adres mailowy i numer telefonu, aby ułatwić kontakt z administracją. W praktyce oznacza to mniej więcej tyle, że urząd będzie mógł skutecznie przypomnieć nam o terminowym załatwieniu jakiejś sprawy.

– Nowe przepisy umożliwiają bezpośredni kontakt administracji z obywatelem, który zostanie powiadomiony telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej o stanie prowadzonej sprawy – w tym np. o niedotrzymaniu terminów – czy też o upływie ważności dokumentów. Dodatkowo w niektórych przypadkach dla obu stron wyeliminowane zostaną koszty związane z prowadzeniem tradycyjnej korespondencji – wyjaśnia minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Sejm przyjął nowelizację Ustawy o informatyzacji

W Rejestrze Danych Kontaktowych gromadzone będą dane kontaktowe obywateli (imię i nazwisko, PESEL, adres e–mail lub numer telefonu). Dane będzie można wprowadzać oraz aktualizować przez e–usługę lub podczas wizyty w urzędzie. Dostęp do danych zgromadzonych w RDK będą miały tylko wskazane w ustawie instytucje, które o niego wystąpią.

Mogą to być np. organy gmin, Narodowy Fundusz Zdrowia, urzędy skarbowe, a także organy wyborcze, czy Polski Czerwony Krzyż (w zakresie danych osób poszukiwanych lub poszukujących). Ministerstwo Cyfryzacji zakłada, że do końca marca 2021 r. w Rejestrze Danych Kontaktowych znajdą się dane ok. 2 milionów osób.

To nie wszystkie korzyści płynące z powstania Rejestru Danych Kontaktowych. Kolejnym plusem jest możliwość uzyskania odpisu aktu stanu cywilnego dzięki odpowiedniej e-usłudze. Już dziś możemy wnioskować online o odpis aktu stanu cywilnego, jednak w wielu przypadkach na otrzymanie dokumentów musimy poczekać.

Po wejściu w życie zmian przygotowanych przez resort cyfryzacji dokumenty dostaniemy „od ręki”. Odpis będzie można pobrać bezpośrednio z Rejestru Stanu Cywilnego. Warunek? Posiadanie bezpłatnych środków identyfikacji elektronicznej, czyli Profilu Zaufanego lub profilu osobistego w e-dowodzie.


Tekst chroniony prawem autorskim. Każdorazowe kopiowanie wymaga zgody redakcji.

Pokaż komentarze (0)

urzad-zadzwoni-i-napisze-do-obywatela-sejm-przyjal-nowe-przepisy