Partnerami badania Koszyk Roku 2019 są EDISONDA, imoje ING Bank Śląski, Mastercard, SimilarWeb, SEMSTORM i ShopRank.

Raport dostępny jest na tej stronie. Przed pobraniem należy zostawić dane kontaktowe.

Koszyk Roku to badanie jakości serwisu w sklepach internetowych w Polsce. W tym roku odbyła się jego druga edycja. Przez trzy miesiące specjaliści user experience testowali strony internetowe 100 największych sprzedawców on-line pod kątem ponad 200 kryteriów, zwracając uwagę na utrudnienia i usprawnienia podczas zakupów. Wcielając się w rolę zwykłego klienta s,prawdzali jak strony działają w wersji desktopowej i mobilnej.

Specjaliści najpierw wyłonili najpopularniejsze e-sklepy, a następnie sprawdzili, które z nich są najbardziej przyjazne dla klientów. Ocenie podlegała ścieżka jaką przechodzi użytkownik od momentu wyboru produktu i dodania go do koszyka, przez dokonanie płatności, wybór metody dostawy i podsumowanie zamówienia. Kryteria oceny zostały stworzone na podstawie testów z użytkownikami.

Sklepy stawiają na mobile

– Badanie pokazało, że część z najpopularniejszych sklepów wyraźnie stawia na mobile, zdobywając w tym obszarze znacznie wyższe noty, niż za wersję desktop. Oznacza to, że po kilku latach zapowiedzi rozkwitu m-commerce, sklepy przechodzą do działania i coraz częściej projektują swoje witryny przede wszystkim z myślą o smartfonach. Tego właśnie oczekują klienci – większej wygody w kupowaniu na małym ekranie – mówi Bartosz Traczyk, Executive Director eCommerce & Business Services w ING Banku Śląskim.

Za namawianie do zakupu niepożądanych produktów, cross-seling wprowadzający w błąd, automatyczne dodawanie do koszyka produktów lub dodatkowych usług, obowiązkową rejestrację, skomplikowane formularze, niezrozumiały język i brak wsparcia po zakupie – odejmowane były punkty. Premiowane były intuicyjne rozwiązania, szybkie ładowanie strony i przejrzysta komunikacja z klientem.

Sklepem najbardziej przyjaznym dla klientów okazał się Cyfrowe.pl. W pierwszej dziesiątce zalazły się również: wittchen.pl, sport shop.pl, 4f.com.pl, militaria.pl, eobuwie.com.pl, komputronik.pl, diversesystem.com, neonet.pl i ezebra.pl.

W kategorii mobile na pierwszym miejscu uplasował się wittchen.com. Razem z nim na podium znalazły się supersklep.pl i neonet.pl.

Czy sklepy są mobile friendly?

Dostosowanie witryn do zakupów przez smartfony było bardzo istotnym elementem oceny sklepów. Rozwiązania przyjazne dla klientów to m.in. automatycznie otwieranie wersji mobilnej sklepu, responsywność, czyli dostosowanie do różnych wielkości ekranów, zachowanie produktów w koszyku mimo zamknięcia strony, odpowiednio duże pola elementów aktywnych oraz zastosowanie odpowiedniej wielkości czcionki, umożliwiającej swobodne czytanie na ekranie telefonu.

Jak pokazało badanie, do potrzeb osób kupujących przez telefony komórkowe przystosowało się aż 95 proc. sprzedawców. Tylko 5 proc. spośród największych e-sklepów nie ma odpowiednio przygotowanej mobilnej wersji strony.

Badanie pokazało, że działające w Polsce e-sklepy szybko adaptują nowe metody płatności. Ponad 60 proc. z nich oferuje zakupy z Apple Pay i Google Pay. Już 24 proc. sklepów wdrożyło z kolei płatności odroczone, które są nowością na polskim rynku.

Jak wynika z badania Koszyk Roku 2019 jedynie 33 proc. sklepów udostępnia lubianą przez kupujących funkcję autoryzacji logowania za pośrednictwem kont w popularnych serwisach społecznościowych. Niewiele więcej ( 38 proc.) witryn umożliwia klientom wygodną zmianę zamówienia już po podsumowniu zakupów. Jedynie 13 proc. sklepów pokazuje informację o stanie magazynu (np. „zostało 5 sztuk“), a 15 proc. stosuje podpowiedzi, ułatwiajace klientom uzupełninanie danych, podając np. informację o tym, że kod pocztowy nie pasuje do tej miejscowości.

– To tylko część obszarów, których poprawa może stanowic atut danego sklepu, na tym bardzo konkurencyjnym rynku – mówi Krzysztof Blinowski, z Twisto.

Badanie wykazało również, że dużym wyzwaniem dla polskich e-sprzedawców jest obsługa zwrotów zamówionych towarów. Poprawy wymagają często zarówno prezentacja wytycznych, czyli działań, które powinien podjąć klient aby zwrócić produkt, komunikacja z użytkownikiem w tym zakresie, jak i cała organizacja procesu zwrotu.