Zgodnie z nowymi przepisami, środki należące do klientów muszą być przechowywane oddzielnie od środków własnych firmy, aby mogły być zwrócone w razie jej upadłości. Decyzja FCA została podjęta po analizie danych z lat 2018–2023, z których wynika, że firmy płatnicze, które zbankrutowały w tym okresie, nie były w stanie zwrócić średnio aż 65% powierzonych im środków klientów.

Nowe regulacje dla fintechów w Wielkiej Brytanii

Nowe regulacje przewidują, że firmy z branży e-money, posiadające powyżej 100 tys. funtów w środkach klientów, będą zobowiązane do przeprowadzania corocznych audytów. Ponadto wszystkie podmioty z sektora będą musiały prowadzić miesięczne raporty oraz codzienne kontrole, aby upewnić się, że odpowiednia ilość środków jest rzeczywiście zabezpieczona. Nowe przepisy wejdą w życie w maju 2026 roku, dając firmom dziewięć miesięcy na przygotowanie się do zmian.

Przedstawiciele FCA twierdzą, że nowe przepisy mają na celu przywrócenie zaufania do fintechów. „Ludzie polegają na tych podmiotach przy zarządzaniu swoimi finansami, a zbyt często, gdy te firmy zawodzą, to klienci ponoszą straty. Będziemy bacznie przyglądać się, czy branża skutecznie wprowadza konieczne zmiany” – komentuje FCA.

Nowe regulacje spotkały się z ostrą krytyką ze strony organizacji konsumenckich. Transparency Taskforce, grupa zajmująca się przejrzystością w finansach, nazwała działania FCA „zbyt późnymi i niewystarczającymi”. O sprawie pisze serwis Finextra.

„FCA przyznaje się do katastrofy w zakresie ochrony konsumentów, której świadkami byliśmy przez ostatnie siedem lat. To nie są techniczne niedopatrzenia, ale rzeczywiste dramaty ludzi, którzy stracili oszczędności życia, wkłady mieszkaniowe czy fundusze awaryjne. Regulator zareagował zbyt późno i wciąż działa zbyt zachowawczo” – zaznacza organizacja.

Transparency Taskforce domaga się natychmiastowego wdrożenia nowych przepisów, wprowadzenia obowiązkowych audytów dla wszystkich firm – niezależnie od ich wielkości – oraz zapewnienia klientom firm płatniczych ochrony na poziomie Financial Services Compensation Scheme (FSCS), czyli brytyjskiego systemu gwarantowania depozytów. Grupa apeluje również o niezależny przegląd działań FCA w latach 2018–2023.

Ostatnio pisaliśmy także, że FCA zaprezentowało propozycje regulacji mających na celu zwiększenie ochrony konsumentów korzystających z usług „kup teraz, zapłać później” (BNPL). Nowe przepisy mają wejść w życie w 2026 roku i po raz pierwszy obejmą ten dynamicznie rozwijający się segment rynku formalnym nadzorem.