Informację przekazały jako pierwsze Wirtualne Media. Według prognoz IAB Polska, w 2019 dominującym medium dla branży reklamowej stanie się świat online, pokonując dotychczasowego tradycyjnego lidera, czyli telewizję. Potwierdzają to dane z tego roku, które pokazują wzrost wydatków o 17% w stosunku do analogicznego okresu w roku 2017. Wniosek jest jeden: Internet to przyszłość nowoczesnej promocji i marketingu.

Podział internetowego tortu

Jak wynika z  najnowszego opracowania IAB Polska, w wydatkach na reklamę cyfrową dominuje display (50% nakładów). Całkiem sporo, bo ponad jedna trzecia (32%) przypada na promocję w wyszukiwarkach typu Google czy Safari. Znacznie mniejszą renomą cieszyły się  ogłoszenia, które stanowiły w badanym okresie około jednej siódmej wszystkich wydatków (15%), zaś działania e-mail marketingowe to zaledwie 2%.

Internet wyprzedził reklamę telewizyjną, ponieważ jest medium mieszanym, a nie linearnym. Marketingowcy w Internecie tworzą coraz ciekawsze treści reklamowe, aby przykuć uwagę wymagającego odbiorcy. Powstała chociażby reklama natywna czy działania prowadzone w modelu programmatic (wzrost o 31% w porównaniu z rokiem ubiegłym).

Inne przykłady odnoszące sukces marketingowy i sprzedażowy w Internecie to: reklama w urządzeniach mobilnych (45%), komunikacja marketingowa w mediach społecznościowych (54%) oraz wideo online (41%).

Tradycyjna telewizja w odwrocie

Telewizja traci w XXI wieku rację bytu i kończy swoją żywotność. Dotychczasowi widzowie przechodzą do Internetu, wybierając serwisy streamingowe i usługę wideo na życzenie. Tam nie ma działań reklamowych w tradycyjnym sensie, ulubione filmy, seriale czy programy nie są przerywane, a poza tym oglądamy je o dowolnej porze na preferowanym urządzeniu mobilnym i nie musimy ponosić kosztów związanych z odbiornikiem.

Niezmienni reklamodawcy

Podejście do reklamy we współczesnych czasach się zmieniło. Wciąż dominują jednak „stare dinozaury branżowe”, czyli  handel, komunikacja, motoryzacja, finanse i żywność. Ich łączne wydatki stanowią prawie 51% budżetu reklamowego w sieci.

Dominują towary szybko zbywalne (wzrost o 36%), dobrze się mają również napoje i alkohole (+55%), produkty do higieny i pielęgnacji (+49 proc.) oraz to, co potrzebne do spędzania wolnego czasu: media, książki, płyty CD i DVD i Bluray (+37%).

Jak pokazują dane z raportu, łącznie wydatki na reklamę cyfrową niezależnie od formatu wkrótce przekroczą wydatki na reklamę telewizyjną o kilkanaście procent, co spowoduje, że reklama internetowa stanie się największym medium na polskim rynku w 2019 roku.