[Z uwagi na epidemię koronawirusa SARS-CoV-2 wydarzenie zostało przełożone na 20 czerwca 2020 roku]

To niezwykle ważne spostrzeżenie o świecie, powinno stanowić punkt wyjścia do dyskusji o nowoczesnej edukacji. We współczesnym świecie nowe technologie stają się bowiem wszechobecne, a kreatywność wyrasta na jedną z głównych zalet i postaw, także w dorosłym, zawodowym życiu. Jeżeli do takiej rzeczywistości chcemy sensownie przygotować nasze dzieci, powinniśmy zadbać, by nie by stały się wyłącznie odbiorcami nowych technologii, ale by umiały też świadomie ich używać do własnych, kreatywnych celów.

Dlaczego nauka programowania jest ważna?

Uczenie programowania pomaga rozwinąć w dzieciach przede wszystkim kreatywne myślenie, innowacyjne podejście do rozwiązywanych problemów, zrozumienie technologii czy też znalezienie nieszablonowych rozwiązań. Są to kompetencje niezwykle istotne nie tylko w późniejszym zawodzie programisty, bo przecież nie wszystkie dzieci zostaną programistkami i programistami, ale niemal w każdej profesji, którą w przyszłości będą uprawiać nasze dzieci – mówi Anna Szwiec, prezeska Stowarzyszenia Women in Technology Poland, od lat prowadząca zajęcia z programowania i robotyki dla najmłodszych.

Kto jest odpowiedzialny za rozwój kompetencji cyfrowych?

Ważną rolę w przełamaniu bariery bierności w kontakcie z nowymi technologiami odgrywamy więc my, rodzice. Scratch, Python, Small Basic, Blockly, roboty – tylko niektóre z języków i narzędzi, które można wykorzystać do zabawy z dzieckiem, przy okazji ćwicząc logiczne myślenie i inne umiejętności pomocne w dalszej nauce programowania. Na nas, rodzicach, spoczywa również odpowiedzialność w zapewnieniu dzieciom bezpieczeństwa i ochrony przed zagrożeniami związanymi z nowymi technologiami.

Równie istotny udział w kształtowaniu proaktywnego podejścia do nowych technologii wśród dzieci mają nauczyciele. I to wbrew pozorom nie tylko ci uczący informatyki, ale też specjaliści z innych obszarów, w tym także humanistyki i nauk społecznych. Wykorzystanie technologii do zajęć z języka polskiego, geografii czy wiedzy o społeczeństwie jest najlepszym przykładem interdyscyplinarnego i innowacyjnego podejścia do próby zrozumienia i rozwiązania problemów.

Gdzie szukać wsparcia i najlepszych praktyk?

Nie przypadkiem więc wszystkie te wątki stanowią trzy ścieżki konferencji Digit4Kids, której pierwsza edycja odbędzie się 21 marca w Krakowie. Wydarzenie składa się z trzech komplementarnych części, przeznaczonych dla dzieci w wieku od 3 do 15 lat, rodziców oraz nauczycieli.

Program dla dzieci obejmuje warsztaty i pokazy z różnych dziedzin IT, w tym programowania, robotyki, wirtualnej rzeczywistości, sztucznej inteligencji, dronów, UX, projektowania oraz STEM. W zależności od grupy wiekowej, dzieci będą mogły wziąć udział w takich zajęciach jak np.  “Testowanie gier w praktyce”, “Robotyka z LEGO Boost i LEGO Mindstorms” oraz “Akademia dronów: chcę drona! Co warto wiedzieć by dobrze i bezpiecznie się bawić”. W tym czasie rodzice dowiedzą się między innymi o tym “Jak mieć głowę spokojną i rękę na pulsie – czyli rzecz o bezpieczeństwie dziecka z telefonem” oraz wysłuchają porad “Nie daj się złapać w sieć, czyli o hakerach i cyberbezpieczeństwie słów kilka”. Nauczyciele z kolei poznają “Narzędzia do nauki programowania w Pythonie” oraz zagłębią się w zagadnienie “Technologia a zrównoważony rozwój”.

Pełna lista zajęć oraz pozostałe praktyczne informacje będą systematycznie publikowane na stronie: www.digit4kids.pl. Zapisy na poszczególne warsztaty i pokazy rozpoczną się 2 marca.

Patronat nad konferencją objęły Akademia Górniczo – Hutnicza oraz Politechnika Krakowska. Fintek.pl jest patronem medialnym wydarzenia.

Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Women in Technology Poland wraz z Wydziałową Rada Samorządu Studentów wydziału EAIiIB AGH.