Dariusz Mazurkiewicz prezes Polskiego Standardu Płatności, czyli operatora BLIKA potwierdził, że obecnie trwają intensywne prace nad wprowadzeniem zbliżeniowej wersji BLIKA i ma to nastąpić już w połowie 2019 roku (prawdopodobnie koniec II kw. 2019 roku). Będzie to możliwe dzięki nawiązaniu współpracy strategicznej z Mastercardem.

Obecnie BLIK bardziej sprawdza się w transakcjach w internetowych (e-commerece) oraz przy wypłatach z bankomatu. Płatności przy terminalu wymagają zbyt wielu czynności (logowanie do banku, przepisanie numeru BLIK na terminalu, potwierdzenia transakcji w telefonie) w związku z tym nie jest to najpopularniejsza metoda płatności, zwłaszcza w kontekście ultra wygodnego Apple Pay lub Google Pay.

W 2019 roku Polacy BLIKIEM dokonali 91 mln transakcji

Udział BLIKA w płatnościach e-commerce stale rośnie. Celem jest 50% udział w rynku w Polsce oraz ekspansja zagraniczna. Ta ostatnia nie jest oczywista i prosta, gdyż infrastuktura rozliczeniowa w innych krajach jest różna od Polski (nie ma np. odpowiedników Krajowej Izby Rozliczeniowej). Partnerstwo z Mastercardem ma przynieść synergię właśnie m.in. w obszarze „umiędzynarodowienia” BLIKA. Kibicujemy.

Prezes BLIKA zwrócił uwagę, że jednym z niedocenianych na rynku płatności kierunków rozwoju są bezpośrednie i natychmiastowe przelewy P2P. W pewnym sensie mają one „intymny charakter” – jest to obszar, który rośnie bardzo dynamicznie, jest niejako zintegrowany ze stylem życia i postrzegania finansów osobistych przez młodych ludzi.