To efekt wejścia w życie rozporządzenia Ministra Cyfryzacji w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telekomunikacyjnych. Wniosek o zmianę lub przeniesienie numeru można składać nie tylko na piśmie, ale również w formie dokumentowej czyli np. e-mailem.

Pełną treść rozporządzenie można znaleźć tutaj.

Przeniesienie numeru do innego operatora jeszcze prostsze

Wystarczy złożyć wniosek do wybranego dostawcy, a ten w oparciu o udzielone pełnomocnictwo dopełni za abonenta wszelkich formalności, w tym rozwiąże umowę z dotychczasowym dostawcą. O postępach procesu przenoszenia dostawca usług zawiadomi w takiej samej formie w jakiej abonent złożył wniosek albo w inny sposób wybrany przez abonenta – na przykład poprzez SMS.

Treść wniosku o przeniesienie numeru abonent otrzyma na trwałym nośniku, tak aby miał do niego swobodny dostęp – na przykład w celach dowodowych. Dotychczasowy dostawca poinformuje abonenta, SMS-owo lub telefonicznie, o rozpoczęciu procesu przeniesienia numeru do nowego dostawcy. To szczególnie ważne w przypadku, gdy nowy dostawca jest nieuczciwy i próbuje przenieść numer niezgodnie z wolą abonenta.

To na pewno krok w dobrym kierunku. Przypomnijmy, że w Polsce powoli zaczynają się pojawiać także karty eSIM, których zaletą jest między innymi wygodna zmiana operatora. Nie trzeba udawać się do salonu po nową kartę, a wystarczy wykupić odpowiedni plan taryfowy z poziomu oprogramowania. Na karcie eSIM można wgrać kilka planów taryfowych, ale tylko jeden może być aktywny w danej chwili. Na razie karty eSIM w Polsce wprowadziło tylko Orange i tylko dla posiadaczy iPhone’ów. Więcej na ten temat można przeczytać tutaj.