Teraz przy logowaniu do Profilu Zaufanego konieczne będzie podanie nie tylko loginu i hasła, ale także potwierdzenie operacji za pomocą kodu SMS lub w aplikacji mObywatel. Ministerstwo Cyfryzacji podaje, że z PZ korzysta już ponad 16 mln Polaków. Rozwiązanie pozwala między innymi na załatwianie spraw urzędowych online.
Warto przypomnieć, że już 14 lipca na rynku pojawi się aplikacja mObywatel 2.0 Najważniejsza zmiana to zrównanie elektronicznego dowodu osobistego (mDowód) z jego plastikowym odpowiednikiem. Będą to jednak dwa osobne dokumenty. W aplikacji pojawią się także inne usprawnienia i nowości, takie jak chociażby możliwość pobrania tymczasowego prawa jazdy.
Nowe zasady w logowaniu do Profilu Zaufanego
Resort wprowadził dodatkowe zabezpieczenia przed botami w formacie CAPTCHA – już na etapie zakładania Profilu Zaufanego, podczas wypełnienia formularza, którego tożsamość należy potwierdzać e-Dowodem lub podczas wizyty w urzędzie. Ministerstwo pracuje nad tym, aby podobne rozwiązanie mogło zostać zastosowane podczas zakładania Profilu Zaufanego w trakcie wideorozmowy.
Profil Zaufany to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzać swoją tożsamość w internecie. Posiadanie PZ na logowanie się do systemów informatycznych administracji publicznej, takich jak: Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS), Internetowe Konto Pacjenta (IKP), e-Urząd Skarbowy itd.
Umożliwia też elektroniczne podpisywanie dokumentów, takich jak: podanie, wniosek, odwołanie czy skargę bez konieczności drukowania dokumentu, jego ręcznego podpisywania i skanowania. Podpis elektroniczny ma taką samą wagę jak podpis odręczny.