W badaniu KPMG udział wzięło 767 członków zarządów spółek z branży nowoczesnych technologii działających na najbardziej rozwiniętych rynkach. Wyrazili swoje opinie na temat głównych trendów zmian w biznesie w wyniku rozwoju technologii cyfrowych w perspektywie najbliższych 3 lat.

Zdaniem 17% respondentów badania, internet rzeczy (IoT) będzie obszarem technologicznym, który odegra największą rolę w zmianie sposobu prowadzenia biznesu oraz przemianie życia społecznego w ciągu następnych 3 lat. Zgodnie z rynkowymi prognozami, w 2021 r. wydatki na rozwiązania bazujące na IoT mogą wynieść 1,2 biliona USD. Ankietowani wskazali, że bardzo duży wpływ na firmy i społeczeństwo będą miały rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji (13% wskazań) i robotyce, którą wskazała co dziesiąta osoba biorącą udział w badaniu KPMG. Blisko jedna trzecia menedżerów (30%) zatrudnionych w firmach technologicznych wyraziła opinię, że blockchain zmieni sposób działania ich firm, przede wszystkim w obszarach bazujących na rozwiązaniach IoT, cyberbezpieczeństwa oraz platform handlowych.

Wdrażana obecnie idea Przemysłu 4.0 bazuje na wykorzystaniu internetu rzeczy do monitorowania i inteligentnego sterowania procesami produkcyjnymi, więc nie należy się dziwić, że ta technologia będzie odgrywała kluczowe znaczenie w procesie zmian w przemyśle w najbliższych latach. Roboty z kolei wspomagają pracę człowieka w realizacji coraz większej liczby powtarzalnych czynności, zapewniając oszczędności kosztowe przy jednoczesnej poprawie wydajności i jakości wykonywanej pracy. Natomiast sztuczna inteligencja w połączeniu z analityką danych umożliwia szybkie i skuteczne rozwiązywanie bardzo złożonych problemów, wykorzystując mechanizmy uczenia, które do tej pory były wykorzystywane wyłącznie przez żywe organizmy.

Pełny raport KPMG International pt. „The Changing Landscape of Disruptive Technologies. Tech disruptors outpace the competition” można pobrać tutaj.

Cyfrowi agregatorzy burzą stary porządek w biznesie

Zdaniem zarządzających w firmach technologicznych, największy wpływ na konieczność zmiany tradycyjnych modeli biznesowych i dostosowania się do nowych reguł, mają tzw. cyfrowi agregatorzy, którzy świadczą swoje usługi na masową skalę. Alibaba, Facebook, Airbnb, Amazon oraz Google są uznawane za czołowych przedstawicieli tego typu organizacji. Firmy te specjalizują się w obsłudze cyfrowych klientów, mają przewagę technologiczną dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii cyfrowych.

Korzystają z chmur obliczeniowych, płatności cyfrowych, analityki danych czy sztucznej inteligencji. Dodatkowo posiadają kapitał, który mogą przeznaczyć na rozwój i inwestycje związane z wejściem w nowe obszary biznesowe. Prezesi spółek technologicznych prognozują, że największe zmiany w najbliższych 3 latach będą miały miejsce w sektorze mediów (18% wskazań), transporcie i przemyśle samochodowym (16%) oraz w handlu detalicznym (11%).

Na coraz bardziej konkurencyjnym rynku głównym czynnikiem skłaniającym konsumentów do wyboru oferty danego dostawcy stają się oferowane przez poszczególne marki tzw. doświadczenia klientów. Cyfrowi agregatorzy, którzy wykorzystują cyfrowe narzędzia, żeby lepiej zrozumieć potrzeby, preferencje i wzory zakupowe konsumentów, w naturalny sposób dostarczają najlepsze doświadczenia klienckie. Dzięki temu systematycznie rozszerzają swoje bazy użytkowników i szybko zdobywają rynki, wchodząc w zupełnie nowe branże, w których wcześniej nie działali.

Regulacje barierą dla szybkiego rozwoju i wdrażania innowacji

Blisko co piąty ankietowany uznał, że obowiązujące regulacje branżowe lub chroniące konsumentów, są głównym ograniczeniem dla szybszego rozwoju innowacji. Inne przeszkody zidentyfikowane przez respondentów badania KPMG to niewystarczająca dostępność specjalistów (22% wskazań), a także brak standardów technicznych oraz ograniczenia istniejących systemów cyfrowych (21%).

Zdaniem 22% członków zarządów firm technologicznych, ograniczone możliwości adaptacji przez człowieka nowych rozwiązań są głównymi barierami utrudniającymi wdrażanie innowacji. Innymi przeszkodami są dostęp do kapitału oraz wyzwania związanie z cyberbezpieczeństwem.

– Zaufanie staje się krytycznym czynnikiem sukcesu biznesowego w cyfrowym świecie. Nowe regulacje, takie jak RODO, to na pewno bardzo dobry ruch w kierunku ochrony cyfrowych konsumentów. Chodzi jednak nie tylko o to, żeby zbierane o nas dane nie zostały wykorzystane wbrew naszym interesom. Istotne jest również, żeby np. systemy sztucznej inteligencji zachowały pełną neutralność, unikając w ten sposób dyskryminacji – mówi dr Jerzy Kalinowski, doradca zarządu KPMG w Polsce.