Rozwiązania informatyczne oparte o chmurę obliczeniową zyskują z roku na rok coraz więcej zwolenników, nie tylko wśród użytkowników indywidualnych, ale również przedsiębiorców oraz programistów. Bazujące na nich aplikacje mają wiele zalet, a największą z nich jest możliwość bieżącej aktualizacji bez potrzeby wprowadzania na rynek nowego produktu, jak to miało miejsce dotychczas. Jak dużą popularnością cieszy się oprogramowanie oparte na chmurze, pokazuje raport Capgemini „Cloud native comes of age”. Według niego obecnie ok. 15% nowych aplikacji wykorzystuje tę architekturę, ale do 2020 ich odsetek powinien się podwoić – do 32%.

– Rozwiązanie to można zastosować w przypadku praktycznie każdego rodzaju oprogramowania. Dobrym przykładem są programy graficzne, dyski wirtualne czy aplikacje mobilne. Coraz częściej architektura ta wykorzystywana jest także w przypadku narzędzi używanych na co dzień w przedsiębiorstwach. Są to pakiety biurowe, programy do zarządzania zasobami ludzkimi, finansami, ale też systemy sprzedażowe – zauważa Piotr Bartos, Country Manager Insly w Polsce.

Co można zyskać dzięki chmurze?

Wśród zalet oprogramowania opartego na chmurze obliczeniowej do najczęściej wymienianych należą skrócenie czasu realizacji różnych procesów w firmie, w szczególności tych związanych ze sprzedażą i obsługą klientów, jak i zmniejszenie nakładów potrzebnych na wykonanie zadań czy ograniczenie liczby popełnianych błędów. Co więcej, czynniki te wpływają również na elastyczność przedsiębiorstwa w dopasowaniu się do przemian zachodzących na rynku oraz oczekiwań i zachowań klientów.

Przykładem sektora, który przechodzi dynamiczną ewolucję w związku ze zmieniającymi się preferencjami konsumentów, jest branża ubezpieczeniowa. Choć bezpośredni kontakt z agentem ubezpieczeniowym nadal jest popularnym sposobem wyboru polisy, to coraz częściej decydujemy się na samodzielny zakup ubezpieczenia w internecie.

– Niezależnie od tego, jaką formę transakcji wybierzemy, to u podstaw zadowolenia klienta z każdej z nich leży sprawność obsługi. Obecnie kluczem do sukcesu i szybkiego wyliczenia składki jest nowoczesnych system informatyczny, zarówno ten połączony ze stroną internetową, jak i ten, z którego korzysta pośrednik ubezpieczeniowy. W związku z tym coraz częściej dystrybutorzy polis oraz towarzystwa ubezpieczeniowe decydują się na korzystanie z rozwiązań opartych na chmurze – dodaje Piotr Bartos z Insly.

Potwierdza to „World Insurance Report 2018” przygotowany przez Capgemini. Aż 84% dystrybutorów ubezpieczeń, którzy zdecydowali się na wykorzystanie rozwiązania w chmurze, stwierdziło, że efektem zmiany aplikacji był wzrost zysków.

Odpowiedź na oczekiwania konsumentów

Eksperci Capgemini podkreślają, że nowoczesne systemy informatyczne mają bezpośredni wpływ na zdolność dostosowania się przedstawicieli branży ubezpieczeń do oczekiwań nowego pokolenia konsumentów.

Jak pokazują zgromadzone dane, aż 59% klientów chętnie korzystających z najnowszych rozwiązań technologicznych jako główny kanał zakupu produktów ubezpieczeniowych wskazało strony internetowe. Co więcej, 54% również chętnie dokonuje tego typu transakcji za pośrednictwem aplikacji mobilnych.